Fjerritslev

Bus skal ikke vente 10 minutter

- Linje 109 overholder margin på fem minutter i Aggersund, siger driftsansvarlig margin har alle busser

FJERRITSLEV:Driftsleder Bøgelund Mortensen fra busselskabet Bent Thykjær er meget forundret over, at chaufførerne på linje 116 af NT er blevet pålagt at vente op til 10 minutter i Aggersund på linje 109 på turen til Fjerritslev, som vi beskrev i NORDJYSKE i går. - Det er ikke noget, jeg har hørt om, men det er heller ikke nødvendigt, at de venter så længe. Fem minutter er nok, for vi ankommer gerne 7.38 til Aggersund, siger Bøgelund Mortensen, der selv har kørt ruten i 10 år. - Det er rigtigt, at vi ikke kan være i Aggersund kl. 7.35, men vi er der højst fire minutter senere, som vi også godt må efter reglerne, og vi er i Løgstør 7.50, som vi skal være efter køreplanen, forsikrer Bøgelund Mortensen. Om grunden til at linje 109 umuligt kan være i Aggersund til tiden, forklarer han, at den skal vente på en korresponderende bus i Vindblæs, og at der kun er afsat et minut til at komme fra Skarpsalling til Bakkeskolen. Det kan ikke gøres på under tre minutter. - Men vi holder os inden for den lovlige margin på fem minutter i Aggersund, når vi taler om normale vejr- og vejforhold, siger han. - Jeg ved ikke noget om, hvordan Connex har tilrettelagt arbejdet for deres chauffører, eller hvordan tingene passer sammen i Fjerritslev, for det er ikke mit bord. Men jeg ved, at vi overholder køreplantiderne inden for fem minutter, fastslår Bøgelund Mortensen. Passer ikke I gårsdagen artikel beskrev vi følgerne af et 10 minutters stop i Aggersund for linje 116, og chauffør Bjarne Danielsen hilser med glæde, at der nu er udsigt til, at det ufrivillige stop igen bliver på maksimalt fem minutter. - Det ser jeg frem til. Men der er jo en grund til, at vi har fået besked om at vente 10 minutter. Det passer nemlig ikke, at 109 altid er der inden for fem minutter. Jeg har selv oplevet at vente ni minutter, uden at den kom, og det var før den ekstra ventetid blev indført, siger Bjarne Danielsen.