EMNER

Busafgange halveres og chauffører fyres

I går morges blev to chauffører fra Abildskou busser fyret, fordi der fremover kun skal køres én gang om dagen mellem Fjerritslev og København

FJERRITSLEV:Det var med tungt hjerte, at Jess Abildskou i går måtte fyre to af sine bedste chauffører, fordi der skal skæres i busafgangene. Fra den 29. oktober kører bussen mellem Fjerritslev og København nemlig kun én gang om dagen. Det er halvdelen af, hvor tit den kører i dag. Nedskæringen kommer, fordi Abildskou busser fra nytår kan forvente at betale over to millioner kroner mere i dieselafgift om året. Det er derfor ikke sikkert, at det er nok, kun at lade den ene busafgang lade livet. - Hvis der ikke er økonomi i det, lukker vi også den anden, beklager ejeren. De to benspænd Jess Abildskou er i disse dage en frustreret mand. Siden han for et år siden overtog Søndergaards busser, er der kommet to tiltag, som har gjort det svært at have private fjernbusser. Det første benspænd kom, da studerende over 26 år også kunne benytte DSB¿s rabatordning kaldet Wildcard. Førhen har Abildskou busser nemlig haft en del studerende som passagerer, som de nu mister mange af. - Det berører hele virksomheden, forklarer ejeren. Det andet benspænd, som de fra nytår kan se frem til, er at betale over to millioner kroner i dieselafgift om året. Førhen har der ellers været en beskyttelse i den danske lovgivning, så rutekørsler fik refunderet dieselafgiften. Det er dog slut nu, har EU-Kommissionen besluttet. For at priserne ikke skal stige voldsomt i den kollektive trafik, har Skatteministeriet dog lavet en lovforslag, der giver kompensation for dieselafgiften. Det gælder dog kun den statsstøttede trafik som eksempelvis DSB og NT. De private busser som Abildskous må derfor selv hoste op med de mange penge. Jess Abildskou er rasende over, at de private busser, som ikke har kontrakt med det offentlige, skal holdes uden for. - Det virker som om, den private, kollektive trafik skal sløjfes, fnyser han. For at overleve de kommende afgifter er han derfor nødt til at hæve prisen med ti kroner pr. tur. - De siger, at de vil have skattestop, men alligevel lægger de afgiften over på de borgere, der ikke kan tage toget, raser ejeren og forklarer: - Det er ikke os, der skal have et tilskud, det er kunden, der skal have mulighed for at køre billigere med bussen. Han er derfor kommet med forskellige forslag til politikerne om, hvordan problemet kan løses, men uden held. I går morges tog han derfor konsekvensen og fyrede to af sine chauffører. Han forklarer, at fyringerne var nødvendige allerede nu, da chaufførerne har tre måneders opsigelse. Hvis lovforslaget om kun at støtte de statsstøttede busser ikke bliver vedtaget, vil medarbejderne dog blive genansat. - Så henter vi dem tilbage, understreger Jess Abildskou.