Business-class på bagsædet

Fleksibel indretning og smarte detaljer skal trække Opel ud af krisen

Danmark 29. september 2002 08:00

Det er ikke specielt sjovt at være Opel for tiden. Der er hul i pengekassen, og tidligere så trofaste sællerter som Corsa og Astra rasler ned af salgsstatistikkerne. Det skal der laves om på. Den over 100 år gamle tyske bilfabrik vil ryste sit lidt støvede image af sig. Opel skal ikke bare være for dem med blød hat og cigar. Fremover skal trendsættere og familier automatisk tænke Opel, når de skal købe ny bil. - Kunderne vil have forandring, og vi skal være bedre til at opfylde deres behov. I fremtiden vil fire ud af ti Opel-modeller være nyskabende biler i stil med Zafira. Det fastslog Opel-boss Carl-Peter Forster i en peptalk i Opels hovedkvarter i Rüsselsheim i denne uge. Forster var selv mødt op for at lancere mottoet "friske tanker" og præsentere to dugfriske eksempler på firmaets nye strategi: Langturslimoen Signum og familiebilen Meriva. Og der er flere på vej. Frem til 2006 vil Opel lancere 19 nye modeller. Forster kan allerede ane lys for enden af tunnelen: Den nye Vectra er så populær, at fabrikken ikke kan følge med efterspørgslen. Alligevel falder Opel ikke for fristelsen til at speede samlebåndene op. For Forster er det vigtigere at fremstille fejlfrie biler. Nu skal de kvalitets-spøgelser, der plagede Opel op gennem halvfemserne, endeligt manes i jorden. Zafira er et andet lyspunkt. Den er stadig alene om at kunne tilbyde syv siddepladser, der oven i købet alle bliver i bilen, selv om den omdannes til en rummelig varevogn. Det er noget bilkøberne sætter pris på: Selv om Zafira har over fire år på bagsmækken, er den fortsat populær overalt i Europa. Mini-Zafira Både Signum og især Meriva bygger videre på idéerne fra Zafira. Set med danske øjne er Meriva den mest spændende: En slags mini-Zafira i et kompakt, helstøbt design. En del af teknikken stammer fra Corsa og Astra, men det meste af bilen er helt nyt. Med en længde på godt fire meter er der kun blevet rum til fem siddepladser. Til gengæld sørger en akselafstand på 2,63 meter for masser af plads i kabinen. Bagsædet kan indrettes efter alle kunstens regler, og bagagerummet kan sagtens sluge en barnevogn med tilbehør. Opels indretningsarkitekter har villet skabe en bil, hvor bagsædepassagererne sidder lige så godt som dem foran. Tyskerne taler om business class-komfort på bagsædet. De har også taget konsekvensen af, at der sjældent er mere end fire personer om bord. Der kan sidde to voksne og et barn på Merivas bagsæde, men rigtigt behageligt bliver det først for to: Det gør det muligt at folde det smalle midtersæde ned. Derefter skubbes ydersæderne ind mod hinanden. Nu er de fri af hjulkasserne og kan skubbes yderligere syv centimeter tilbage. Business class-betegnelsen er ingen overdrivelse: Der er både luft til hovedet, rum til albuerne og benplads som i en ministerbil. Ikke bare for børn, men også for velvoksne motorjournalister, afslørede prøvesidningen i Rüsselsheim. Klar til maj Er der mere behov for lastekapacitet, kan bagsæderne i stedet skubbes 13 centimeter længere frem. Eller man kan omdanne Meriva til en van ved at fælde alle tre bagsæder ned i gulvet. Ved hjælp af et sindrigt klap-system bliver gulvet fladt, så man kan skubbe en hel kummefryser ind i Meriva uden at støde på modstand. Der er plads til det: Med nedfældede sæder bliver bagagerummet 1,7 meter i dybden og rummer over 1300 liter. Meriva ligner et hit til børnefamilier, der ikke har råd til en Zafira og synes en Citroën Berlingo er for klodset. Hvis altså prisen er rigtig: Meriva får officiel verdenspremiere på biludstillingen i Paris sidst på måneden, men kommer først til Danmark i maj. Ingen ved, hvad bilen skal koste til den tid. Men skal Meriva have en chance, bør den starte omkring 200.000 kroner for basis-versionen med 87 hestes 1,6 liters motor. Ellers bliver det de færreste danske familier, der får råd til at nyde Carl-Peter Forsters friske Opel.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...