Busløsning skal erstatte letbane
Byråd satser nu på at etablere en BRT-løsning, hvor busserne kører i deres eget spor i letbanens tracé

Borgmester Thomas Kastrup-Larsen (S) vil sammen med de øvrige partier etablere en BRT-løsning, hvor bussen kører i sit eget spor.
AALBORG:Et enigt byråd satser nu på en BRT-løsning (Bus Rapid Transit) i stedet for de kuldsejlede letbaneplaner.
- Jeg er rigtigt glad for at det er lykkes at samle byrådets partier bag denne nye indsats for at styrke den kollektive trafik mellem Midt/Vestbyen og Universitet/det kommende universitets hospital. Aalborg vokser rigtigt meget, og hvis vi ikke får styrket den kollektive trafik, får vi alvorlige trængselsproblemer og forsinkelser til gene for rigtigt mange borgere og virksomheder. Jeg håber meget at Staten vil medvirke til at med finansiere en sådan BRT-busløsning, siger borgmester Thomas Kastrup-Larsen (S).
Beslutningen blev truffet af byrådets partier på et møde tirsdag morgen og kommer efter, at der ikke blev afsat en krone til letbanen på næste års finanslov. V-regeringen mener, at en letbane er en samfundsøkonomisk dårlig forretning og derfor måtte byrådet vinke farvel til de 839 mio. kr., som den tidligere regering lovede til letbanen.
En fuld BRT-løsning er væsentlig billigere end en letbane og koster i fuldt udbygget form 846 mio. kr. Byrådet satser på, at staten bidrager med halvdelen af beløbet.
- Vi vil gå til transportministeren med henblik på en statslig medfinansiering, siger Thomas Kastrup-Larsen.
BRT-busser findes i flere andre europæiske lande og kan i sammenligning med de almindelige bybusser rumme en del flere passagerer, ligesom de er mere komfortable. De kører også i eget spor, så den øvrige trafik ikke mindsker fremkommeligheden.
Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.
Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.