Nørresundby

Bussen har svigtet fem gange på en måned

Rute 202 har brændt Tanja Hansen og hendes kæreste af fem gange - Connex beklager

AALBORG:Fem gange i denne måned har 21-årige Tanja Hansen og hendes kæreste 22-årige Søren Jensen fra Nørresundby spejdet forgæves efter bus nummer 202. Klokken 5.14 har de ventet på bussen på Stationsvej i Nørresundby, men bussen er ikke kommet forbi busstoppestedet. Det betyder, at parret har svært ved at møde til tiden på arbejde klokken 6 som henholdsvis rengøringsassistent i Vejgaard og postelev i Vodskov. - Det er jeg godt og grundigt træt af, for det ødelægger resten af dagen, når man står og venter på bussen, og den ikke kommer, siger Tanja Hansen. Hun har boet på Stationsvej i snart to år, og det er først indenfor den seneste måned, at der har været problemer. Parret har været nødt til at tage en taxa eller fået familien til at køre sig på arbejde. - Vi ved aldrig, om vi kommer med bussen, eller om vi bliver nødt til at tage en taxa, siger Tanja Hansen. Men taxaen er det mindste problem, det er mere arbejdet, som Tanja Hansen er bekymret for. Hun er bange for at blive fyret. - Det betyder store problemer, for jeg tror ikke, at min chef bliver ved med at tro på, at jeg er den eneste, hvis bus ikke kan nå frem til tiden, siger Tanja Hansen. Indtil videre har chefen dog været meget overbærende. Søren Jensen er mindst lige så bekymret for hans arbejde, for han er lige begyndt som postelev i Vodskov 1. januar, og de tre første måneder er prøvetid, hvor arbejdsgiveren lige skal se ham an. - Det betyder utroligt meget for mig, for jeg er stadig på prøvetid, og så gælder det altså om at møde op til tiden, siger Søren Jensen og peger på, at der er mange andre, der står klar til at overtage hans arbejde, hvis ikke han kan møde til tiden. Normalt plejer Søren Jensen at tage 202 ind til Nytorv, hvor han hopper på en anden bus mod Vodskov. - Hele dagen er ødelagt, man bliver negativ, så man går og surmuler det meste af dagen, siger Søren Jensen, der en dag har set bussen køre forbi uden, at den drejede ned af Stationsvej. Men som konsekvens af, at han ikke længere stoler på, at bussen kommer forbi Stationsvej har han investeret i en knallert og bruger nu den som transportmiddel til arbejdet. Parret har kontaktet Connex to gange, og her fik man i første omgang besked om, at man bare skulle sende taxaregningen. Familiemedlemmer har også haft ringet til Connex angående ruten, og her har beskeden bl.a. været, at buschaufføren en dag sov over sig. Tanja Hansen er forstående overfor, at en chauffør kan sove over sig en dag, eller en bus er gået i stykker, men hun mener Connex bør have en nødplan. - De burde have en ekstra bus at sætte ind, jeg kan også godt leve med, at en buschauffør sover over en dag, men de kan ikke bilde mig ind, at det sker fem gange på en måned, siger Tanja Hansen. Hos Connex finder driftschef Peter Hansen, at sagen er dybt beklagelig. Han tager med det samme til Nørresundby for at tjekke busstoppestedet. Og han kan ikke finde noget hverken på busstoppestedet eller i køreplanen, der indikerer, ar bussen ikke skulle stoppe her. En dag sov en af buschaufførerne på ruten over sig, fortæller Peter Hansen. Det kan ske en gang, men at bussen ikke er kommet fem gange, det lyder underligt, mener Peter Hansen. - Det må ikke ske, og vi har også betalt en taxaregning, siger han. Han vil nu følge op på sagen. - Vi vil tjekke op på det med chaufførerne, så vi er opdaterede, og så må vi prøve at sørge for, at det ikke sker igen, siger Peter Hansen.