Busser skal køre på slagteriaffald

Biobrændsel i rutebiler mellem Aalborg og Frederikshavn.

Fem af de 105 regionale busser i Nordjylland skal fremover køre på biobrændsel baseret på slagteriaffald og selvdøde dyr. Det drejer sig om busserne på ruten mellem Aalborg Rutebilstation (billedet) og Frederikshavn. Arkivfoto: Lars Pauli

Fem af de 105 regionale busser i Nordjylland skal fremover køre på biobrændsel baseret på slagteriaffald og selvdøde dyr. Det drejer sig om busserne på ruten mellem Aalborg Rutebilstation (billedet) og Frederikshavn. Arkivfoto: Lars Pauli

Et benzinselskabs gamle slogan om at komme en tiger i tanken bliver nu nærmest virkelighed på de nordjyske landeveje. Brændstoffet i fem nordjyske rutebiler vil om et halvt års tid være baseret på slagteriaffald og selvdøde dyr. Det sker i bestræbelserne på at reducere CO2-udledningen. Det drejer sig om de regionale busser mellem Aalborg og Frederikshavn, som fremover skal køre på biobrændsel. Regionsrådets forretningsudvalg er indstillet på at bruge en halv million kroner på projektet. Rådet kunne også have valgt at ofre yderligere en million kroner, så busserne i stedet kunne køre på biobrændsel fremstillet af rapsolie. Ved at vælge biobrændsel baseret på animalsk affald reducerer de fem nordjyske busser CO2-udslippet med 122 ton årligt. Den anden løsning - rapsolien - ville have resulteret i en reduktion på 612 ton . Etiske overvejelser - For mig personligt er der to ting, som gør, at jeg foretrækker biobrændsel baseret på animalsk affald frem for rapsolie, siger regionsrådsformand Ulla Astman (S). - Den ene ting er det etiske problem ved at udnytte en fødevare som raps til brændstof, samtidig med at en stor del af verdens befolkning sulter. Det bryder jeg mig ikke om. - Det andet er naturligvis, at det er en hel del billigere at benytte brændstof baseret på animalsk affald, tilføjer hun. Den CO2-reduktion, der opnås ved at fylde biobrændsel på de fem regionale busser på ruten mellem Aalborg og Frederikshavn, svarer rundt regnet til den årlige udledning fra knap 50 personbiler. - Vi ved godt, at det kun er en lille dråbe i det globale CO2-regnskab. Men mange små dråber bliver trods alt tilsammen til en del. Vi vil i hvert fald gerne bidrage til at mindske de uheldige virkninger af klimaændringerne, siger Ulla Astman. Flere busser undervejs Busserne mellem Frederikshavn og Aalborg er den første regionale rute i Nordjylland, der kommer til at køre på biobrændstof. Men står det til både Ulla Astman og Ole Schleemann, underdirektør i Nordjyllands Trafikselskab, bliver det ikke den eneste. De forventer, at flere regionale ruter de kommende år skal køre på biobrændsel, selv om det er lidt dyrere. - Hvis vi skal leve op til de målsætninger om reduktion af CO2-udslip for transport, er vi nødt til både at satse på brændstofbesparende busser og køretøjer, der kører på biobrændsel eller biogas, siger Ole Schleemann. På de regionale ruter i Nordjylland kører i alt 105 busser i den daglige drift. Desuden er der en snes busser i reserve. Dækning for ekstraudgifter Arriva, som har kontrakten på ruten mellem Aalborg og Frederikshavn, bliver holdt økonomisk skadesløs takket være regionens bevilling på en halv million. Bevillingen dækker de ekstraudgifter, der er til dyrere brændstof og tiere udskiftning af brændstoffiltre. I forvejen kører halvdelen af bybusserne i Aalborg på biobrændsel. Og i Thisted Kommune er der i øjeblikket udbud på en række ruter, hvor der indhentes tilbud på buskørsel henholdsvis med almindelig diesel og med biobrændsel.

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.