Detailhandel

Butikker prøver at hjælpe de ansatte

Det er ikke kun bu­tiks­an­sat­te, der har svært ved at hen­te børn kl 17. Læ­ger skal kun­ne ope­re­re ef­ter den tid, bus­ser skal køre, æld­re skal kun­ne få hjem­me­hjælp osv. Men de folk har også børn, på­pe­ger blandt an­dre HK.il­lus­tra­tion

Det er ikke kun bu­tiks­an­sat­te, der har svært ved at hen­te børn kl 17. Læ­ger skal kun­ne ope­re­re ef­ter den tid, bus­ser skal køre, æld­re skal kun­ne få hjem­me­hjælp osv. Men de folk har også børn, på­pe­ger blandt an­dre HK.il­lus­tra­tion

NY HJØRRING: I Hjørring kan Tom Barnbæk, formand for Handelsstandsforeningen, godt genkende det billede, som analysen fra Institut for Dansk Detailhandel viser. Han kender det både fra hans kolleger og fra sin egen butik, Imerco. Han mener, at der bør være pasningstilbud til alle, også dem med skæve arbejdstider - og det er slet ikke kun butiksansatte. Han peger på, at døgnåbent eller weekendåbent i børnehaven ikke betyder, at børnene skal være mere i institution. - Vores ansatte har ikke mere end 37 timer om ugen - de har bare fri på andre tidspunkter. Det hænger ikke sammen, at lovgiverne er ved at afskaffe lukkeloven, og at alle gerne vil kunne gå i butikker sent, men kommunen og institutionerne har stadig kun åbent om dagen. Det skriger til himlen. Hjælper ansatte Tom Barnbæk har selv haft små børn, mens han var i butik, og i dag har han også ansatte, som er afhængige af at kunne hente deres børn. Her er butiksejerne nødt til at hjælpe og forsøge at indrette arbejdstiderne så godt som muligt. - Det kan lade sig gøre, men det er da et problem at nogle af ens medarbejdere skal gå, mens der er mest travlt i den sidste time. Men jeg har den filosofi, at man må hjælpe sine ansatte i de år, hvor deres børn er små, siger Tom Barnbæk. Han kender dog også eksempler, hvor det er så godt som umuligt - for eksempel hvor to butiksansatte er gift med hinanden.