Butikker vil flytte fristende drikke

EMNER 1. oktober 2002 08:00

Coop Danmark er parat til at flytte populære alkoholdrikke som Smirnoff Ice og Bacardi Breezer fra tag-selv-hylder, så de ikke frister børn under 15 år. Produkterne, der er en blanding af sodavand og alkohol med omtrent samme styrke som øl, er blevet utroligt populære hos pubertetsbørn. Det har fået flere politikere til at kræve, at detailhandlen fjerner dem fra børnehøjde. - Vi er villige til at flytte de pågældende produkter til vores betjente afdelinger med spiritussalg, hvis det kan være med til at forhindre, at de bliver solgt til mindreårige, siger informationschef Jens Juul fra Coop Danmark til Ritzau. I en interviewundersøgelse, lavet af Sundhedsstyrelsen, siger fire ud af ti børn i 14-års alderen, at de har købt alkohol i butikker inden for den sidste måned. Jens Juul erkender, at det er butikkernes ansvar, at der ikke sælges alkohol til børn under 15 år. Men det er ikke butikkernes opgave at opdrage børn og unge, så de får et sundt forhold til øl og spiritus, understreger han. - Vi vil gerne påtage os vores del af ansvaret, og gøre hvad vi kan for at håndhæve forbuddet mod salg af alkohol til børn under 15 år. Men det er altså ikke kassedamen, der skal sidde og belære børn og unge om, at alkohol kan være farligt. Vi går heller ikke ind og laver oplysningskampagner. Det må være en opgave for politikerne, sundhedsmyndighederne og forældrene, siger Jens Juul. Coop Danmark er parat til at imødekomme sundhedsminister Lars Løkke Rasmussen (V), der vil skabe større respekt om forbuddet mod salg af alkohol til børn under 15 år ved at kræve, at der hurtigt kommer skilte op i butikkerne, der gør opmærksom på forbuddet. - Vi har det i vidt omfang allerede. Men det kan da godt være, at det ikke er tilstrækkeligt alle steder, siger Jens Juul. Ifølge professor Morten Grønbek fra Center for Alkoholforskning er det især piger, der er storforbrugere af alkoholsodavand - også kaldet ready-to-drink (RTD) - som kom på markedet tidligere på året. Han advarer kraftigt mod de lette og søde alkoholdrikke, fordi de lokker børn helt ned til 11-12 år til at drikke alkohol, og i det hele taget får de unge til at drikke mere. Firmaet Diageo, som markedsfører Smirnoff Ice, melder om et salg, der er tre gange højere end forventet. Sundhedsstyrelsen er gået i gang med en undersøgelse, der skal klarlægge de unges forbrug af de nye alkoholdrikke. SF og Socialdemokratiet mener, at man skal sætte hårdere ind overfor reklamer og markedsføringen af de "fristende" alkoholprodukter overfor unge. Og Venstres socialordfører, Eva Kjer Hansen, opfordrer producenter og butikker til at udvise større ansvar. - Vi skal ikke lokke spiritus i vores unge gennem smarte produkter. Derfor synes jeg, man skal stille krav om god salgsetik og klare regler for markedsføring. For nogle år siden fik vi stoppet markedsføring af de såkaldte "alkopops", der blev hældt på flasker, som lignede vingummibamser. Nu har vi fået et nyt produkt, som får alkoholen til at glide ned hos børn. Jeg taler ikke om forbud, men om ansvar og etik i branchen, siger hun. Sundhedsminister Lars Løkke Rasmussen mødes i næste måned med detailbranchen for at diskutere salg af alkohol til unge. /ritzau/

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...