Biblioteker

Butikkerne kede af fyring

Men detailhandel glad for at få turistkontor tilbage til gågaden

HOBRO:Jacob Meulengracht, formand for Hobro Handelsstandsforening, beklager fyringen af turistchef Søren Westergaard. - Det er uheldigt, at Hobro står uden turistchef til at markedsføre byen. Og naturligvis er vi kede af at skulle sige farvel til Søren Westergaard, som er en rar fyr, siger Jacob Meulengracht. Turistchefen har i flere år virket som sekretær i handelsstandsforeningen. Han har været tovholder ved mange aktiviteter og begivenheder i gågaden. Detailhandlen har dog betalt turistforeningen for den ydelse. - De penge sparer vi nu. Men vi mister altså også en mand, som med sin erfaring og evner har været i stand til hurtigt og effektivt at arrangere begivenheder. På sigt kunne vi godt tænke os et samarbejde mellem turistforeningen, handelsstandsforeningen og kommunen om ansættelse af en kombineret detailhandels- og turistchef. Det er vigtigt, at Hobro fortsat bliver markedsført. Turisterne kommer ikke af sig selv og ikke alene ved, at vi har Fyrkat, mener butikkernes formand. Blandede følelser Det er planen, at turistkontoret på havnen lukkes. Opgaven med at informere turisterne skal flyttes til Hobro Bibliotek. Men hvordan Hobros turistpolitik fremover skal se ud, ligger ikke fast. En arbejdsgruppe skal komme med et bud. - Det er det positivt, at turistinformationen nu flytter tilbage til gågaden. Vi har altid talt for, at turistkontoret skal ligge i midtbyen, siger blomsterhandler Jacob Meulengracht. Hobro Bibiliotek modtog nyheden med blandede følelser. - Først sagde vi nok "Åh nej". Men det er jo en opgave, vi har fået, og så må vi forsøge at løse den, så godt vi kan, siger Hans Ulrich Hansen, leder af biblioteket. Han understreger, at han endnu ikke kender til detaljerne for den fremtidige betjenting af turisterne. Hans Ulrich Hansen får formentlig selv en plads i arbedsgruppen, der skal komme med et bud. Han mener, at en del af turistkontorets arbejde uden videre kan klares af bibliotekets personale. - Det at udlevere brochurer, vise vej og sælge billetter ligger ikke så langt fra vores nuværende arbejdsområder. Men det er stensikkert, at vi ikke kan gøre arbejdet så godt som turistkontoret. Det tror jeg heller ikke, nogen forventer af biblioteket, siger Hans Ulrich Hansen. Han mener heller ikke, at Hobro Bibliotek vl kunne klare markedsføringen af Hobro og arrangere aktiviteter i byen. Pladsproblem Hvis de mange meter hylder med farvestrålende turistbrochurer på det nuværende turistkontor på havnen skal flyttes til biblioteket, opstår praktiske problemer. - Umiddelbart har vi ikke plads. Men det må vi jo finde ud af, siger den ledende bibliotekar.