EMNER

Butikkerne slås om pigerne

De kan både sige vov og lystre, men de har hverken pels eller brug for vandskåle, og de kan ligge musestille under juletræet.

De digitale dyr er udset til at blive årets julegaver til især pigerne, og det hvad enten de logrer med en plastikhale eller kun eksisterer inde i et computerspil. - Det bliver helt sikkert den store succes, forudser varedirektør Villy Gravengaard, TOP-TOY A/S, der ejer Nordens 220 BR og Toys’R’Us butikker. Og de plejer at vide det, legetøjskæden, der år for år vokser, fordi indkøberne netop altid satser på sikre succes’er. Robothunden fra Teksta er allerede en klassiker, der i år har fået en hvalp, men den forventes overhalet af en hund, man selv kan opdrage og lege med på en lille speciel computer. Vmigo hedder dyret, der lader hunden leve inde bag en skærm, og som især er udset til at fornøje piger på seks til 10 år. Netop den aldersgruppe skal legetøjsbutikkerne slås allerhårdest for at få fat på. - Pigerne holder hurtigere og hurtigere op at lege med det, vi kalder klassisk legetøj. I dag er de vel en otte år, sidste gang de ønsker sig en dukke, fortæller Villy Gravengaard. Sælger mest til drenge - Piger og drenge får lige mange gaver, men drengene kommer hos os to år længere end pigerne, så vi ender med en fordeling på salget med 60 pct. til drengene, 40 pct. til pigerne, supplerer dir. Henrik Gjørup, TOP-TOY A/S. For 20 år siden kom børnene i butikkerne fire år mere, men nu er der ingen teenagere i BR. Til gengæld køber forældrene så meget mere til de små, at TOP-TOY A/S ikke har faldende omsætning. Den er bare flyttet nedad. - Jeg håber, vi snart har nået bunden. Det er svært at forestille sig, hvis man om et par år er for gammel til at lege med dukker, når man begynder i skole, bemærker Henrik Gjørup, 64 år, bedstefar til tre og med et helt liv i BR, som han grundlagde sammen med sin far og bror i 1963. Da var Barbie-dukkerne avancerede og langt op i 1970’erne legetøj for piger op til 13-14 år. I dag bliver de regnet for at være til førskolebørn, men Bratz-dukkerne holder et par år længere. I stedet går pigerne nu for alvor over i det digitale legetøj, spil til både computer og GameBoy, og så er de i øjeblikket inde i den helt store fingerfærdigheds-tid. - Perler, klippeklistre, hårpynt, hårfarve, al den slags sælger mere og mere i øjeblikket, men der skal endelig være glimmer på, understreger Villy Gravengaard, der også ser en genoplivelse af den ældgamle klæd-ud-leg, hvor især børnehavepigerne sværger til prinsessekjoler med strutskørt. I pink, forstås. - Der er meget stor forskel på drenge og piger, konstaterer varedirektøren, der har langt lettere ved at afsætte egentligt legetøj til drengene, der gerne går i butikken, selv om de er fyldt ni år. Både piger og drenge har mobiltelefoner, de fleste allerede, når de begynder i skole. Det er ved at blive en så selvfølgelig ting, at den ikke figurerer så meget på ønskeseddelen som for år tilbage. - Jeg tror ikke, børnene helt slipper legetøjet, men vi skal da være årvågne for at følge med, siger Henrik Gjørup. charlotte.roerth@nordjyske.dk