Overenskomster

Butiksansatte ønsker sig langt væk

Topstyrede kæder har svært ved at holde på de ansatte

Udstillingsvindue hos en af herretøjsforretningerne i Regent-kæden.
Foto: Scanpix

Udstillingsvindue hos en af herretøjsforretningerne i Regent-kæden. Foto: Scanpix

ÅRHUS:Lønnen er lav, og arbejdet kalder ofte både om aftenen og i weekenden for ansatte i detailbutikkerne. Det ligner en umulig opgave at få flere ind i branchen, men ifølge en detailhandelsekspert handler det om, at butiksejerne skal give personalet mere indflydelse på butikkernes vareudbud og markedsføring. En frisk undersøgelse fra Institut for Dansk Detailhandel giver et klart billede af, hvorfor butikkerne har så svært ved at få folk til at stå bag ved diskene. Lav løn frastøder Kvindelige ansatte i udvalgsvarebutikkerne har svaret på spørgsmål om deres arbejdsplads, og en tredjedel af dem overvejer at skifte til en anden branche. Hovedårsagen er lav løn og skæve arbejdstider. De siger også, at de i højere grad har et ønske om at hjælpe en kunde end om at sælge, og det bør ifølge direktør for Institut for Dansk Detailhandel, Finn Hagedorn, få kæderne til at tænke sig om. - Det er min vurdering, at kædekoncepterne nogle steder er blevet så topstyrede, at det fjerner hele eller store dele af de muligheder, der kan være med til at skabe motivation og inspiration for personalet, siger han. Finn Hagedorn ser rekrutteringen af personale som detailbranchens største udfordring i øjeblikket. Emnet bliver da også taget op på den store konference Retail Design og Innovation, der finder sted 7. september i København. De Samvirkende Købmænd dokumenterede i en undersøgelse for nylig, at branchens rekrutteringsproblemer er større end hidtil antaget. På landsplan melder 28 pct. af butikkerne om problemer med at skaffe nye ansatte. I hovedstadsområdet er det hver anden virksomhed, der ikke kan få de folk, der er brug for./ritzau/