Butikschef: - Ny plan for dankortgebyr er ikke fair

Bankerne bør opkræve gebyret direkte hos deres kunder

AALBORG:Hvis dankortgebyret skal ændres, bør det overlades til bankerne at opkræve det direkte hos deres kunder. Det mener en af de butiksfolk, som har det udskældte gebyr inde på livet hver dag, forretningsfører Lars Winther fra Dreisler Storkøb i Aalborg. Han finder ikke regeringens nye udspil særlig gennemtænkt. Ifølge regeringsgrundlaget vil man forbyde butikkerne at opkræve gebyret direkte fra forbrugerne i forbindelse med den enkelte dankortbetaling. - Dermed har butikkerne ikke anden udvej end at lægge udgifterne til gebyret ud på varerne. På den måde kommer også kunder, som ikke bruger dankort, til at betale for gebyret. Det er ikke fair, påpeger Lars Winther. Han mener helt klart, at det bør være bankernes opgave at inddrive gebyret: - Dankortet er jo deres og ikke vores, siger han. Efter halvanden måned med gebyret, der optræder som en udgift på 50 øre på bonen, når man betaler med dankort, er det Lars Winthers vurdering, at kunderne er ved at vænne sig til det: - Der var en del modvilje i begyndelsen, men tilsyneladende har kunderne efterhånden accepteret gebyret. Tilfredse med det er de dog nok ikke, da vi tydeligt kan mærke, at de hæver flere kontanter, når de alligevel betaler med dankort. - Kunderne vil gerne have nogle kontanter i tegnebogen, så de kan betale med dem andre steder uden at bruge dankortet. - Til gengæld er der også flere, der betaler med kontanter hos os, så alt i alt betyder gebyret en større gennemstrømning af kontanter i butikken, forklarer Lars Winther. Han kan i øvrigt konstatere, at det samlede beløb, der hæves på dankort i butikken, ligger som det plejer. Men det er fordelt på færre hævninger. Gebyret har altså haft en såkaldt adfærdsregulerende effekt.