Aalborg

Butiksindehaverne skal skabe miljøet

De store kædebutikker skal lære at tage lokale hensyn. Det mener konsulent i Retail Institute of Scandinavia, Bruno Christensen.

Nyhedens interesse var stor, da Metropol åbnede - men centret skal arbejde hårdt for at beholde kunderne, siger et analyseinstitut. Arkivfoto: Henrik Louis

Nyhedens interesse var stor, da Metropol åbnede - men centret skal arbejde hårdt for at beholde kunderne, siger et analyseinstitut. Arkivfoto: Henrik Louis

- Butikscheferne for de store kædebutikker tager ikke lokale hensyn - de tænker i systemer og ensartede retningslinier. Det er ikke dem, der skaber det lokale handelsmiljø - det må de lokalt ejede butikker stå for. Det er dem, som tænker mere bred og arbejder på at gøre hele byen attraktiv. Det er dem, som investerer lokalt. Det siger konsulent i Retail Institute of Scandinavia, Bruno Christensen. Han mener dog, at de mange nye kædebutikker i butikscentret Metropol har givet Hjørring et løft. - Metropolen har givet en fornyelse af bymidten i Hjørring. Der er kommet nye butikskæder og det gør byen mere attraktiv. Men der er samtidig tale om helt ordinære kæder og mærker, som vi kan finde alle andre steder - f.eks. i Aalborg, siger han. Aktiviteter er vejen frem - Et butikscenter med knap 40 butikker er ikke vanvittig stort, og her skal man tænke på, at der i dag virkelig skal noget til for at tiltrække kunder - lave priser alene gør det ikke. Det kan alle vælge at markedsføre sig på. Kunderne skal finde noget, der siger wauv - ikke en kopi af noget, de kan købe alle andre steder, siger direktør i Retail Institute of Scandinavia, Henning Bahr. Han opfordrer både Hjørring Handelsstandsforening og Metropol til at gå sammen om at skabe masser af aktiviteter i byen - og til at være enige om at tilbyde en god service. I hvert fald hvis butikkerne vil have del i omsætningen i byen. - I dag stilles der større og større krav til butikscentre. Mange har koncerter og gallerier, forskellige events - modeshows m.v. og det er nødvendigt. Et samarbejde med forskellige aktører er simpelthen nødvendigt, siger han. Udnyt shoppinggenet Og så er det kvinderne og kernefamilierne, der skal satses på, mener Henning Bahr. - Kvinder shopper og mænd handler. Og mændene vil have det overstået i en fart. Så det er overvejende kvinderne, handelslivet skal appellere til - det er dem, der handler og det er dem, der skal have en god oplevelse, siger han. Henning Bahr spår også, at butikkerne i Metropol godt kan vente sig et dyk i omsætningen - hvis det ikke allerede er kommet. - En god start er ikke at kimse af, men der skal gøres en indsats for at kunderne har lyst til at komme i centret Gode tilbud alene gør det ikke. Og når dykket kommer, må man tage sig sammen - ellers flopper det, siger han.