Detailhandel

Butikskæder: Nej til at sælge dagligvarer over internettet

NORDJYLLAND:De store danske supermarkeder vil ikke sælge hverdagsmaden til familien over internettet. - Vi betragter det som næsten umuligt. Det er meget omkostningstungt og fyldt med forhindringer, siger Poul Guldborg, informationschef i Dansk Supermarked, der står bag bl.a. Bilka og Netto. Han kan ikke se guldgruben på nettet og henviser til, at den københavnske supermarkedskæde ISO har forsøgt og har opgivet igen. Også Coop afviser at dagligvarehandel på nettet er en del af fremtidens fokusområder. Der er ikke salg nok, mener informationschef Jens Juul Nielsen. - Men på andre områder er danskerne kommet ud af starthullerne, siger han. Coop har derfor åbnet Nettorvet, en internetbutik, hvor kunderne kan købe specialprodukter, der ikke egner sig til lagrene i butikkerne. - Her kan du købe alt fra en klarinet til en kajak. Du betaler på nettet og afhenter varen i en af vores butikker. Det er der fremtid i, siger Jens Juul Nielsen. På en uge kan Coop sælge 3000 halve svin via internettet. Men hverken halve svin, klarinetter eller kajakker findes i kategorien dagligvarer. Netvbutikker som Skagenfood og Ugensmenu kan altså ikke vente sig megen konkurrence fra branchens sværvægtere. Det passer Betina Kühn udmærket. - Det skal nok komme. For eksempel er vores kunder allerede begyndt at spørge efter mælkeprodukter. Og nogen skal jo være de første, siger Betina Kühn, Skagenfood. 1. sektion side 5