EMNER

Byboere siger nej tak til reklamer

De husstandsomdelte gratisavisers indtog sidste år har givet detailforretningerne nye udfordringer. Mange borgere i byerne blev så trætte af de store mængder papir, at de satte skilte med Nej tak til reklamer på døren

- Gennem adskillige år har det været sådan, at cirka 11 procent af husstandene på landsplan har sagt nej tak til reklamer, mens tallene lå på 16-18 procent i byerne. Men da gratisaviserne begyndte at dumpe ind i postkassen hver dag i byområderne, skal jeg lige love for, at der kom flere nej-tak-skilte op, fortæller mediachef Gitta Steffensen fra mediabureauet Carat i Århus. Godt 25 procent af husstandene i Stor-Aalborg siger i dag nej tak til reklamer eller gratisaviser, mens det er under det halve, nemlig 11,7 procent, i Nordjylland som helhed ifølge nye Gallup-tal. Udviklingen er dog endnu tydeligere i Århus, hvor flere end hver tredje husstand siger nej tak til reklamer eller gratisaviser. Gitta Steffensen konkluderer, at de husstandsomdelte gratisaviser har ødelagt meget for tilbudsaviserne: - Det har blandt andet betydet, at detailkæderne er blevet mere aggressive på andre medier. De arbejder mere på internettet, benytter sig af outdoor-reklamer, indrykker flere tv-reklamer og indrykker nogle steder også flere annoncer i de betalte dagblade. Informationschef Erik Eisenberg fra Dansk Supermarked betragter ikke situationen som et problem: - Vi indretter os, som kunderne ønsker det, og bruger alle de platforme, vi kan komme i nærheden af. Så det er blot en udfordring, når vi skal justere på tingene. Men nu er det altså også sådan, at mange mennesker, der siger nej tak til reklamer, alligevel godt vil have f.eks. Bilka-Avisen.