Byggeri slås med dårlige betalere

Stadig flere byggevirksomheder oplever, at kunder ikke betaler til tiden

Danske byggevirksomheder oplever i stigende grad, at deres kunder ikke betaler regningerne til tiden. Det viser en rundspørge, som Dansk Byggeri har gennemført blandt et repræsentativt udsnit af medlemsvirksomhederne. Af svarene fremgår, at halvdelen af de byggevirksomheder, der har deltaget i undersøgelsen, har oplevet, at antallet af for sene betalinger fra private kunder er steget. Også offentlige kunder Det er ikke kun de private kunder, der skyder betalingerne hen over den sidste betalingsdag. Analysen viser nemlig også, at godt en tredjedel af byggevirksomhederne har oplevet en stigning i antallet af offentlige kunder, der betaler for sent. - Vi ser, at flere og flere kunder ude i medlemsvirksomhederne ikke betaler deres regninger eller trækker deres betalinger på et tyndt grundlag, siger erhvervspolitisk chef i Dansk Byggeri Torben Liborius. Han mener, at stigningen i antallet af dårlige betalere primært skyldes den økonomiske krise hos byggevirksomhedernes kunder og ikke mangel på vilje til at betale regningerne. - Men uanset forklaringen, så er de udeblevne betalinger selvfølgelig en økonomisk belastning, for vores medlemmer har jo selv regninger og lønninger, de skal betale, konstaterer Torben Liborius. Ikke overraskende Tallene fra Dansk Byggeri overrasker ikke kommunikationsdirektør Kim Bach fra Experian, der driver RKI-registret over dårlige betalere. - De private husholdninger i RKI-registret skylder rekordstore 12,5 milliarder kroner fordelt på et bredt udsnit af den danske befolkning, og det viser, hvor presset privatøkonomien er mange steder, siger han. I denne pressede situation bliver håndværkere og byggevirksomheder forholdsvis hårdt ramt. - Mangler der penge i kassen til at betale alle regninger, så bliver de betalt i rækkefølge efter, hvor hurtigt og alvorligt skyldner mærker konsekvensen af ikke at betale, og her er det på kortere sigt vigtigere at betale huslejen end vvs-manden, som derfor havner bagest i køen, siger Kim Bach. Også psykologi Også rent psykologiske faktorer gør ifølge Kim Bach håndværksvirksomheder til lette ofre for dårlige betalere. - Håndværksmesteren møder ofte sine dårlige betalere i private sammenhænge rundt om i lokalsamfundet, og det kan gøre det sværere at tage mere håndfast fast for at inddrive gælden, siger han. Kim Bach mener, at håndværksvirksomhederne selv kan gøre noget for at mindske antallet af dårlige betalere. - Vi har mange håndværksvirksomheder blandt vores kunder, og dem råder vi til at blive bedre til at kreditvurdere kunderne og til at følge hurtigt og konsekvent op, når regninger ikke bliver betalt til tiden, siger han.