Lokalpolitik

Byråd vil lægge fem millioner i kassen

Forsikringer stiger med en million kr.

SKØRPING:Byrådspolitikerne i Skørping Kommune stræber efter at kunne lægge mindst fem millioner kroner i kassen næste år. Indtil for nylig så der ellers ud til at kunne blive syv millioner kroner til overs til at putte i den mere end slunkne kommunale pengekasse. Ved udgangen af 2002 havde kommunen et minus på hele 14,3 millioner kr., og kassebeholdningen blev i årsregnskabet vurderet som ”kritisk lav”. Men syv millioner kan der nok ikke blive i 2004 til at råde bod på den bekymring. - Vi skal nemlig bruge cirka en million ekstra til arbejdsskadeforsikringer, forklarer borgmester Børge Olsen (S), efter at hele byrådet har været på to dages budgetseminar hos Kommunedata i Aalborg. - Det er en stigning på cirka 70 procent, og den skyldes jo en folketingsvedtagelse om, at der skal udbetales mere i skadeserstatninger, siger borgmesteren. Det ændrer imidlertid ikke ved, at alle byrådsmedlemmerne er enige om at arbejde for at kunne overholde aftalen mellem regeringen og Kommunernes Landsforening. Det vil især sige, at Skørping Kommune vil undgå skattestigninger og prøve at holde stigningstakten i driftsudgifterne på 0,7 procent. Børge Olsen håber også, at det igen i år kan lykkes at lave et bredt forlig. De tre foregående år i træk har alle 17 byrådsmedlemmer været enige om det kommunale budget. - Vi har da en stor opgave, men sådan som jeg kan tolke det, har alle en interesse i at være med til at lave budgettet, siger borgmesteren, som frem til forligsdrøftelserne 25. september skal have nogle møder med gruppeformændene i byrådet. Forud for de parti- eller gruppepolitiske forhandlinger er gået en sej sommer i udvalgene, hvor især socialudvalget har arbejdet hårdt for at skære ned på basisbudgetterne som forlangt af økonomiudvalget. Også børn, skole og kulturudvalget slås med merudgifter på områder, der er svære at økonomistyre lokalt. Desuden har alle udvalg barslet med nogle ønsker til nye tiltag, som man gerne vil have fundet penge til.