Børnepasning

Byrådsflertal holdt på pengene

] Kun S-politikere mente, at forældre havde krav på tilbagebetaling]

HJALLERUP:Et forældrepar fra Hjallerup må skyde en hvid pind efter et ønsket beløb på 3840 kr. fra Dronninglund Kommune for et - i deres øjne - for dyrt, kommunalt børnepasningstilbud. Det står klart, efter at et flertal på den lukkede del af denne uges byrådsmøde sagde nej til ønsket om at refundere de nævnte penge til Hjallerup-parret. Kun S fandt det rimeligt at tilbagebetale det krævede beløb. Sagen drejer sig om Hjallerup-parrets søn, der 1. oktober i fjor fyldte tre år og dermed havde ret til en børnehaveplads. En sådan kunne kommunen imidlertid ikke på det tidspunkt tilbyde den unge Hjallerup-borger, og han blev derfor hængende i dagplejen indtil 1. april i år, hvor der omsider blev fundet en børnehaveplads til ham. En dagplejeplads er dyrere end en børnehaveplads, og det er forskellen mellem de to pasningstilbud, at Hjallerup-parret ønskede tilbagebetalt af kommunen. Over for det ønske stod en bemærkning fra forvaltningen om, at den omtalte Hjallerup-dreng i sin tid fik dispensation til at blive i dagplejen frem til årsskiftet. Forvaltningen var derfor af den opfattelse, at en eventuel tilbagebetaling kun kunne blive på det halve af det ønskede - for tre måneder i stedet for seks - men det sagde først et flertal i børne- og kulturudvalget nej til, hvorefter et byråds-ditto fulgte trop i onsdags. Var de folkevalgte beslutningstagere ikke helt enige om dén side af sagen, så var de til gengæld enige om, at der skal udarbejdes et præcist regelsæt for, hvordan man fra kommunal side håndterer sager som disse. - Vi skal have fundet ud af, hvordan vi i fremtiden forholder os i sådanne situationer, forklarer kommunaldirektør Ove Thomsen, der i samme åndedrag peger på, at nogle forældre ønsker deres barn bibeholdt i dagplejen lidt længere end normalt, mens andre har ønske om det modsatte. - Derfor er det vigtigt at få et regelsæt for, hvordan vi forholder os i de forskellige situationer, tilføjer kommunaldirektøren.]