Camping giver penge i Vesthimmerland

Mens resten af landets campingpladser oplever et fald i omsætningen, kan Camping Vesthimmerland præsentere stabile tal på bundlinjen

Campingpladserne i Vesthimmerland kan nu høste frugten af fire års samarbejde. Arkivfoto

Campingpladserne i Vesthimmerland kan nu høste frugten af fire års samarbejde. Arkivfoto

Teltpløkker og fortelte er en bedre forretning i Vesthimmerland end i resten af landet. Mens landets campingpladser i 2009 havde et fald i omsætningen på 3 procent, så kunne Campings Vesthimmerlands pladser præsentere et overskud i omsætningen på 3,2 procent. I 2010 forblev campingpladsernes omsætning i Vesthimmerland uændret, mens resten af landets campingpladser igen oplevede end nu en tilbaggang i omsætningen - Takket være vores samarbejde og fælles markedsføring er det muligt for os at komme ud i hele landet og til langt flere messer, end hvis hver campingplads stod for det alene. Og det har givet pote, forklarer Nienke Jonker, der er næstformand i Camping Vesthimmerland og tilføjer, at campingpladserne i Vesthimmerland blandt andet var repræsenteret på den store feriemesse, der netop har fundet sted i Bella Centeret i København. Derudover har Camping Vesthimmerland i januar haft en stand på den store internationale campingmesse Caravana i Leeuwarden i Holland. Ferieguide hitter De otte campingpladser, Ertebølle Strand Camping, Farsø Fjord Camping, Himmerland Camping & Feriecenter, Hvalpsund Familie Camping, Livø Teltplads, Myrhøj Camping, Trend Camping og Aalestrup Camping, startede samarbejde for godt fire år siden. Et af samarbejdets resultater er den fælles ferieguide, som Camping Vesthimmerland udgiver hvert år. - Vi har gjort meget ud af at skabe en synergi med VisitVesthimmerlands guide, hvilket gør det nemmere og mere overskueligt for gæsterne, fortæller Nienke Jonker. Campingguiden er på sit tredje leveår i år, hvor den netop er udkommet på blandt andet Camping Vesthimmerlands hjemmeside. - Faktisk kom idéen sig af, at vi det første år havde en samling af forskellige brochurer i en mappe, hvilket var et stort hit blandt vore turister. Derfor vagte vi at lave en samlet guide, siger Nienke Jonker. Hun er overbevist om, at samarbejdet gør, at turister ikke længere bare får kendskab til enkelte campingpladser i området, men til gengæld bliver de gjort opmærksomme på alle de tilbud, der er i kommunen.