Bryggerier

Carlsberg tripper for at komme ind i Thailand

Nyt bryggeri i Laos med Carlsberg som medejer har store eksportplaner

KØBENHAVN:Håndværkerne er ved at lægge sidste hånd på Lao Brewery Co¿s nye bryggeri i Pakse i det sydlige Laos. Når det er klar til brug, lægger bryggeriet en kapacitet på 50 millioner liter øl oven i de 140 millioner liter, som Lao Brewery i øjeblikket kan brygge om året. - Vi regner med, at det er operativt tidligt i 2008, siger Jesper B. Madsen, Carlsbergs direktør for de asiatiske markeder. Halvdelen af Lao Brewery ejes af Carlsberg, mens staten Laos sidder på den anden halvdel af bryggeriet, der har en markedsandel i Laos på hele 99 procent. Ifølge direktøren er planen, at Pakse-bryggeriet skal forsyne den sydlige del af Laos med øl, fordi forbruget her stiger, men Sounthone Phommachaj, en af vicedirektørerne i Lao, siger, at bryggeriet faktisk opføres med Thailand-eksport for øje. Imidlertid har Laos og Thailand nu indgået en aftale, som betyder, at eksport af Lao-øl bliver betydeligt sværere. I 2008 træder ASEAN-landenes handelsaftale, der reducerer toldafgifter på en lang række varer, i kraft. Men det tyske nyhedsbureau dpa skriver, at regeringerne i Laos og Thailand netop har aftalt, at afgiften ikke reduceres for øl på de to markeder. Lao sælges i Thailand Sounthone siger til dpa, at regeringerne har aftalt at bevare det nuværende afgiftsniveau indtil 2011. - Hvert land prøver stadig at beskytte deres egne markeder, siger Sounthone og tilføjer, at Lao nu vil koncentrere sig om at forsyne det hjemlige marked, hvor Lao er den eneste lokalt producerede øl. Jesper B. Madsen har ingen kommentarer til oplysningerne fra dpa, der ¿må stå for kildens egen regning¿, men han siger, at Lao også kan købes i Thailand. - Beer Lao sælges allerede i Thailand, og selv med det nuværende afgiftssystem er der gode muligheder for at øge eksporten. Carlsbergs tilbagevenden til det Thailandske marked med Carlsberg-mærket er en sag, der løbende arbejdes på, siger han. Carlsberg havde tidligere godt fat i det thailandske marked, men bryggerigiganten løb ind i store problemer med den lokale partner Chang Beverages, der ifølge Carlsberg ikke opfyldte sine forpligtelser i de to selskabers joint venture. Striden endte med et forlig i 2005, hvor Carlsberg betalte 120 millioner dollar til Chang. Siden da har Carlsberg overvejende kigget på det store thailandske marked fra sidelinjen, selv om Carlsberg hellere rykker ind i Thailand ¿i morgen end i overmorgen¿, som det lyder fra koncernen. Jesper B. Madsen siger dog, i modsætning til Sounthone, at Pakse-bryggeriet ikke har været planlagt som et eksportbryggeri for det thailandske marked. Bryggeri til eksport - Bryggeriet i syd har aldrig været planlagt opført for eksport, men er et naturligt led i den kapacitetsudviklingsplan, der er fastlagt for Lao Brewery. Ølkonsumet i det sydlige Laos vokser mere end i andre dele af landet, og transportomkostningerne fra Vientiane (hovedstad i Laos) er betydelige - også da det er returflasker, siger han. Ifølge dpa¿s oplysninger koster det nye bryggeri 25 millioner dollar (omkring 130 millioner kroner), og der er en plan om at fordoble dets kapacitet til 100 millioner liter årligt i 2010 i forventning om øget salg på grund af liberaliseringer inden for ASEAN. Lao Breweries omsætning var i 2006 80 millioner dollar, der gav bryggeriet et overskud på 15 millioner dollar (80 millioner kroner). Ifølge Sounthone har salget i de første otte måneder af i år været 16 procent højere sammenlignet med salget i fjor. Men tiderne ændrer sig for Lao til næste år, hvor konkurrencen på hjemmemarkedet skærpes. Singapore-bryggeriet Asia Pacific Breweries åbner bryggeri i Laos for at producere Tiger-øl. Jesper B. Madsen mener dog, at den generelle vækst på ølmarkedet vil komme Lao til hjælp. - Beer Lao er et utroligt stærkt varemærke, det stærkeste i Laos inden for alle kategorier. Det er dog uundgåeligt, at Asia Pacific Breweries vil tage markedsandele, men det forventes kun at være i beskedent omfang. Lao Breweries¿ vækst forventes at fortsætte - drevet af markedsvæksten, siger han. /ritzau/