EMNER

Chik rejsemode

Næste forår og sommers mode er blandt andetinspireret af sportsmoden i 1920’erne og 30’erne

3
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

De mo­der­ne glo­be­trot­te­re kom­bi­ne­rer sports­tøj med en ens og uni­form ånd.foto: nelly rodi

At rejse er at leve, og valget af destination viser, hvem du er. Hovedtemaet på sommerens modemesse i København er denne gang rejsen. - Der er fire forskellige temaer, der alle baserer sig på den overordnede filosofi at rejse. Det er vel et ønske om at slippe lidt væk fra dagligdagen og de ting, der præger samfundet, siger trendkonsulent i Dansk Textil & Beklædning, Ulla Skjødt. De fire rejsetemaer henvender sig til både mænd og kvinder. Særligt temaet First Class Cruise er nyskabende, mener Ulla Skjødt. Det viser et ønske om en ny renhed, en elegance, der nærmer sig en slags minimalisme. En retro-sporty stil inspireret af tennis og sejlsport og ikke mindst 1920’erne og 1930’erne. Damernes jakker er lange og figursyede, og tilbehøret er blandt andet bløde tasker og sko med plateauhæle. Mændene bærer blazer, bermudashorts og strik. I temaet North Summer Light er det atmosfæren af nordisk strand badet i sommerens særlige lys, der er kendetegnende. Looket er afslappet med fokus på poloshirts og skjorter til mændene, mens tøjet til kvinderne bærer præg af en romantisk tilgang. Globetrotter-temaet repræsenterer et chik, nonchalant trek over Asien. En lidt mere rå og personlig rejseoplevelse i let afblegede og slidte farver, blandt andet inspireret af militæret. Tropical Shadows er en rejse hen over det amerikanske kontinent. Farverne rummer alt fra de dybeste farver til de mest strålende, inspireret af amazonskovens dybder. Årets hovedtema har Ulla Skjødt har fundet frem til i samarbejde med det franske trend-firma Nelly Rodi. - Her kan man tillade sig at bruge et gammelt ord som chik, mener Ulla Skjødt, og fremhæver, at der er tyngde i kvaliteterne i år, og det er uld, hør, bomuldsblandinger og elegante metervarer, der er adskiller trenden fra tidligere år. Selvom rejsetemaet er gennemgående på modemessen, er det ikke alle udstillere, der gør noget ud af det. I stedet for at satse på et særligt tema, og udstille sit tøj i det daglige modeshow, koncentrerer firmaet E-Way Europe ApS fra Frederikshavn sig om at vise sin dametøjskollektion frem for potentielle kunder på sin stand. Det er sjette gang, firmaet deltager i messen. - Vi møder mange nye kunder og har haft både russere og japanere på standen. Folk man ikke ville have mødt ellers, siger managing director, Claus Mulberg, der i løbet af året også deltager i messer i Vejle, Stockholm og Finland.