Chiptunede biler jagtes

Op mod hver tredje ny dieselbil får flere hk ved ulovlig tuning - nu mødes myndigheder med branchen for at komme uvæsenet til livs

Tuning af dieselbiler er så nemt og så billigt, at mellem hver anden og hver tredje ny dieselbil bliver tunet med en chip, der ændrer på den elektroniske styring af motorens brændstoftilførsel. Chiptuning af nye biler er ikke blot ulovligt, det medfører en voldsom stigning i forureningen fra dieselbiler, der ellers forurener mindre og mindre. Ved hårde accelerationer eller høj fart forurener de tunede biler tre gange mere end dem, der ikke er pillet ved. Kontorchef Flemming Secher, Miljøstyrelsens kontor for transport, forudser, at den sorte røg fra chiptunede biler kan ødelægge dieselbilernes renommé, hvis den ulovlige praksis fortsætter. - Den 2. september holder Miljøstyrelsen og Færdselsstyrelsen et møde, hvor FDM, bilimportører og - forhandlere samt brancheorganisationen Autic, der repræsenterer tilbehør og reservedele, deltager. Målet er at se, hvor langt vi kan komme ad frivillig vej for at komme uvæsnet til livs, siger Flemming Secher. Han deltog i ugens løb i ekspertkonferencen Trafikdage på Aalborg Universitet, hvor chiptuning var blandt emnerne. Diplomingeniør Torben Nørgaard Jensen fra Teknologisk Institut har lavet en undersøgelse af chiptuningens omfang. - Det er ikke muligt at få et præcist tal for antallet af tunede biler, men kilder i branchen anslår, at der er 500 forhandlere af chiptuningsudstyr i Danmark, og en søgning på internettet viser, at der findes et stort udbud af tuningssæt fra både danske og udenlandske forhandlere, der henvender sig til det danske marked. Vi gætter på, at hver anden ny dieselbil bliver chiptunet, siger Torben Nørgaard Jensen. Mødet 2. september skal ifølge Flemming Secher også bruges til at fortælle autobranchen, hvad den kan forvente, hvis det ikke lykkes at løse problemet frivilligt. - Chiptuning undergraver målet om, at bilerne skal forurene mindre og mindre. Det er vigtigt at få fortalt parterne, at det ikke går, at bilisterne saboterer den udvikling, siger Flemming Secher til Ritzau. Problemerne med chiptuning er størst, når de tunede motorer belastes hårdt, men afhænger også af tuningssættets kvalitet. De billigste produkter øger motorens forurening ved middel belastning, oplyser Torben Nørgaard Jensen. Chiptuning bliver meget sjældent opdaget ved de periodiske syn. Når Statens Bilinspektion måler dieselbilernes udstødning, sker det ved fri acceleration, det vil sige uden belastning, og her afsløres tuningen ikke. For biler indregistreret før 2002 er chiptuning ulovlig, hvis forureningen overskrider gældende grænseværdier eller motorens effekt øges over en vis procentdel. For nyere biler betragtes chiptuning ifølge EU-regler som ulovlig manipulation.