Cirkeline kom på besøg

Cirkelines mor omsætter stjernen til kunst for børn

HJØRRING:Hun er mor til en af dansk børne og tegnefilms allerstørste stjerner. I 40 år har den lille uskyldige og charmerende pige i tændstikæsken og hendes musevenner haft en solid plads i hjertekulen hos børn i alle aldre. I disse dage arbejder Hanne Hastrup i Det Grafiske Værksted i Nørregade, hvor fire tegninger fra Cirkelines verden omsættes til litografier, der vil blive solgt i 230 signerede eksemplarer til børnefamilier, skoler og institutioner. Siden Hanne Hastrup som 17-årig i 1957 skabte den lille figur - har Cirkeline vist sig at være langtidsholdbar gennem generationer - på film og i børnebøger. - Det havde vi jo heller ikke drømt om, men det er nok fordi, hun udspringer af noget ægte, som jeg selv har oplevet som barn, fortæller Hanne Hastrup, der altid har været glad for alfter og små væsner, som hun digtede historier om, når lyset blev slukket tidligt på børneværelset. Filmene om Cirkeline har udviklet sig fra de første meget primitive animerede s/h film til nu, hvor det er computer-animerede biograffilm. Filmene til tv blev lavet i et tæt samarbejde med Hanne Hastrups daværende mand Jannik Hastrup. På et tidspunkt fik Jannik Hastrup sneget flere og flere politiske budskaber ind i de populære film, og efter et angreb på Nixons USAi "Flugten fra Amerika" i 1971, sluttede samarbejdet med DR. Filmen blev aldrig vist og Cirkeline fortsatte derefter sit liv i børnebøger og på købevidoer. Der er også flere eksempler på politisk censur. I en anden episode optræder en fæl sort kat, som oprindeligt fik navnet Franco. Det var for stærkt for Erhardt Jacobsen og navnet blev ændret til Mogens - opkaldt efter B&U afdelingens chef Mogens Vemmer. - Jannik mente, at filmene var et perfekt medie til at komme med politiske budskaber, men jeg syntes at det var for voldsomt til børn, siger Hanne Hastrup, der også tager lidt afstand til de nyere biografilm med Cirkeline, som hun selv stort set ikke har haft indflydelse på. - Jeg syntes, at der skal ske for meget. Der er for meget action, og den måde nogle af figuerne snakker på, er heller ikke lige mig, siger Hanne Hastrup. Hun foretrækker Cirkelines enkle og lille univers med naturen og de menneskelige relationer mellem figurerne. Og Hanne Hastrup har aldrig overvejet at lægge Cirkeline på hylden: - Jeg bliver aldrig træt af hende. De figurer er jo levende for mig .