Cirkus får alle med

Hanstholm Skole står i denne uge på den anden ende. Akrobatik lærer de yngste årgange, at alle kan noget forskelligt - specielt hvis de øver sig

4
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Sara Grønkjær er en af de mange, der står i kø for at hoppe på glasskår.

Hurtigt flytter Jakubs fødder sig på den store kugle, der ruller af sted på måtten, mens hans tvillingebror, Kacper, løber ved siden af, støtter med en hånd og er parat til at gøre samme nummer. De to polske drenge, der rent sprogligt har nogle barrierer i dagligdagens undervisning, er i denne uge blevet stjerner i de andre børns øjne. Det samme gælder for Sara Grønkjær, der går på glasskår og Jonas Pej, der sluger ild samt alle de andre børn i salen, der balancerer, jonglerer eller går på stylter. Samtlige 100 børn i 0.-2. klasse på Hanstholm Skole deltager i denne uge i et cirkusprojekt, og viceskoleleder Søren Ottosen glæder sig over den entusiasme og stolthed, der lyser ud af børnene. Meget mere end gøgl Emneugen er meget mere end gøgl og ballade. - Målet med projektet er, at alle børnene får en fornemmelse af, at de dur til noget. Og selv om det er forskellige ting, vi kan, kan vi altid lære noget sammen med andre, siger Søren Ottosen. Cirkusprojektet føres ud i livet af Kaj Jørgensen, der de seneste 30 år har levet af sin teatervirksomhed - og underviser i hele Europa. Han peger på, at gøgl og akrobatik får de børn på banen, der ellers kan have det svært i skolen. Børn, der er visuelle frem for boglige - eller børn med behov for at bevæge sig. - Mange børn er født med ild i røven. Hvis man spænder en line op i klasseværelset og giver dem et kvarter til at finde balancen, så har de en bedre koncentration bagefter, påpeger han. Søren Ottosen er ikke afvisende i forhold til at eksperimentere med leg og bevægelse som led i den almindelige undervisning fremover - eksempelvis det med at gå på line eller balancere med en påfuglefjer. - Vi skal være modige nok til at tænke, at læring er meget mere end det rent boglige, siger han. Cirkusprojektet gennemføres i øvrigt med støtte fra Lions Club, hvis undervisningsprogram "Holdning & Handling" nogle af Hanstholm Skoles lærere tidligere har tilegnet sig.