CitroënC3 stod fast

Sidste øjebliks favoritterne Mazda 6 og Hyundai Getz måtte sig slået af storfavoritterne

SILKEBORG:Med en fart, der vil have givet selv Dansk Folkepartis motorvejs-fart-fortalere rynker i panden, drønede den dugfriske Mazda 6 i dagene op til kåringen af Årets Bil i Danmark 2003 lige midt ind i favoritfeltet. Men ligesom en stribe politikere forleden i Folketinget slog bremserne i under debatten om motorvejsfarten, formåede storfavoritten gennem flere måneder, Citroën C3, også at sætte en stopper for den japanske hurtigkører. Som kort fortalt forleden sikrede Citroën C3 sig den ærefulde titel som Årets Bil i Danmark 2003. Dog hårdt presset af Mazda 6 og en anden nyopdukket favorit, Hyundai Getz. Den franske vinder opnåede ialt 174 point mod Mazda 6 på andenpladsen med 144 point og Hyundai Getz på tredjepladsen med 121 point. Selv om denne point-forskel naturligvis ikke gav behov for fintælling, dækker resultatet faktisk over større jænvbyrdighed end resultatet viser. Udslagsgivende blev derfor i høj grad detaljer og temperament hos de enkelte jurymedlemmerne. Alle tre biler var isoleret set værdige til en førsteplads. Getz øverst Personligt placerede jeg Hyundai Getz øverst på min stemmeseddel foran Mazda 6 og Citroën C3, for da valget mellem de tre var utroligt svært, lod jeg prisen blive afgørende. Getz til 125.000 kr. for basisversionen med 1,3 liters motor på 82 hk giver i mine øjne familien mest bil for pengene. Den er klassens mest rummelige. Selv med folk i mellemhøjde foran kan to-meter folk sidde i bagsædet, og så fremtræder den kvalitetsmæssigt bedre end Citroën C3. I forhold til franskmanden er Getz - 18.000 kr. billigere end billigste C3 - en anelse bedre motoriseret i basisversionen og byder på større komfort. Nuttet look Modsat har jeg stor forståelse for, at flertallet af jurymedlemmerne pegede på Citroën C3 som Årets Bil i Danmark 2003. Man kommer bestemt til at holde af den lille franske charmetrold, der alene på sit nuttede look a la kultbilen Citroën 2CV scorer mange point. Det gør den desuden på sin praktiske indretning, forholdsvis gode kabineplads og ikke mindst et højt sikkerhedsniveau. Bl. a. har Citroën C3 som den eneste i sin klasse hele seks airbags og et system, der aktiverer katastrofeblinket, når der i faresituationer trædes ekstra hårdt på ABS-bremserne, som tilmed er forsynet med såkaldt bremse-assist, der elektronisk sørger for det optimale bremsetryk og dermed skærer en meter af bremselængden ved en katastrofeopbremsning. Køremaskinen Mazda 6, som jeg havde nummer to på min stemmeseddel, imponerede på et felt den samlede jury: køreegenskaberne. Den er en ægte køremaskine. Spændstig og adræt som en mellemting mellem en Alfa 156 og en BMW 3-serie. Med andre ord var den den det 16 biler store kandidatfelts mest velkørende. Den flotte bil byder desuden på god plads og en overbevisende kvalitet - en kvalitet som 626-forgængeren til fulde har understreget. Desuden er den overdådigt udstyret til prisen på 250.000 kr. for basisversionen med 120 hk 1,8 liter motor. Den ny Mazda er dog lidt belastet af risikoen for prisstigninger. Den nuværende importør er kun er lovet 1200 biler i perioden frem til 1. marts, da en ny importør træder til. Hvad det vil medføre, og hvem der kommer til at forhandle bilen, er derfor på nuværende tidspunkt usikkert. Det trak lidt ned på en del jurymedlemmers score-kort. Bredt program At Toyota Corolla var med i finalen kan heller ikke undre. Den stillede med et bredt program af modeller for enhver smag - hatchback, sedan og mikrobussen Verso - alle gennemsyret af lækker mekanik, som tåler at blive brugt. Men Corolla havde svært ved at samle toppoints, for den fås ikke med gardinairbags, og da den rask væk koster over 200.000 kroner, er den tilmed lidt dyrere end sidste års vinder, Peugeot 307, der har airbaggardiner som standard. Super-Skoda Superb - navnet på den ny luksus-skoda er bestemt ikke pral. Et i alle måder imponerende køretøj til - relativt forstås - lav pris (begynder ved 300.000 kr.). Den er væsentlig mere rummelig indendøre end kandidatfeltets dyreste, Mercedes E-klasse til godt en mio. kr,. og tilmed fører Skodaen sig endnu mere tyst og frem. Den næsten fem lange bil har en lækkert indrettet kabine med og oser af topkvalitet. Der var dog kun fra et enkelt jurymedlem toppoint til Skoda Superb. Hvor fristende Skodaen end var, rettede vi andre primært blikket mod biler til familien Danmark. Kåringen Bag kåringen af "Årets Bil i Danmark" står Motorjournalisternes Klub Danmark - en sammenslutning af motorjournalister især i den trykte presse. I år deltog 23 dommere i afstemningen. Der er ingen præcise kriterier for, hvad dommerne skal lægge vægt på ved bedømmelsen af bilerne, men det ligger i luften, at vinderen skal give værdi for pengene og gerne byde på nytænkning. Kun helt nyudviklede bilmodeller kan deltage. Nye karosserivarianter og ansigtsløftninger af kendte modeller må ikke være med. Kåringen har fulgt samme opskrift de seneste år: Om tirsdagen prøves bilerne på landevej. Onsdag formiddag er der baneprøver på Jyllands-Ringen, hvorefter juryen trækker sig tilbage bag og afgør sagen. I første omgang skal hver dommer skriftligt udpege sine fem favoritter. De fem biler, flest har peget på, går videre til den endelige afstemning,der gav dette resultat: 1. Citroën C3 - 174 points 2. Mazda 6 - 141 points 3. Hyundai Getz - 122 points 4. Toyota Corolla - 78 points 5. Skoda Superb - 60 points De øvrige 11 kandidater, der deltog i kåringen, var nævnt i alfabetaisk rækkefølge: Ford Fiesta, Kia Carens, Kia Sorento, Mercedes E-klasse, Nissan Primera, Opel Combo Tour, Opel Vectra, Saab 9-3, Seat Ibiza, Toyota Corolla og VW Polo.