Naturvidenskab

City forventer 100.000 gæster i gågaderne

Lygtepæl og træ på Gl. Torv skal flyttes for at få plads til scene og Shu-Bi-Dua

Hvis vejret arter sig, forventer Aalborg City op mod 100.000 mennesker i gågaderne til Day & Night arrangementet på mandag.arkivfoto: jens morten

Hvis vejret arter sig, forventer Aalborg City op mod 100.000 mennesker i gågaderne til Day & Night arrangementet på mandag.arkivfoto: jens morten

AALBORG:Direktør for Aalborg City, Flemming Thingbak, troede egentlig, at cityforeningens Day & Night arrangementer ville overleve sig selv. Men de er tværtimod vokset gang på gang og får et stadig større budget. - Det skyldes, at kunderne bakker op om arrangementerne. Hvis vejret arter sig, får vi en fantastisk aften med omkring 100.000 mennesker i gaderne. Og så mange mennesker kan vel ikke tage fejl, siger Flemming Thingbak. Mandag aften er der nemlig atter længe åbent i butikkerne i midtbyen, men også gratis underholdning på blandt andet Gl. Torv. Shu-bi-dua giver koncert i halvanden time, og inden har Fede Finn & Funny Boyz optrådt på den store scene og uden tvivl med deres kæmpehit ”Kærligheden brænder”, der har toppet den danske salgsliste i syv uger. Det er i øvrigt ny rekord. Selve scenen er en historie i sig selv. Inden den bliver sat op søndag, skal der flyttes et træ og en lygtepæl for at få plads til den 12 meter brede og 15 meter høje scene, der også vil udløse en regning på 63.000 kroner. Men også på Boulevarden, Nytorv, Nørregade og i masser af butikker er der underholdning og tilbud i aftenens anledning. Budgettet for mandagens begivenhed er vokset til 350.000 kroner, og selv om cityforeningens godt 300 medlemmer betaler kontingent, så skal pengene bruges til mere og andet end denne ene begivenhed. Samtidig bliver der jo ikke taget entre til koncerterne, og derfor kan arrangementet ikke løftes uden midler fra 10 sponsorer. - Det er uden for al diskussion, at hvis vi vil tage oplevelsesøkonomi alvorligt, så er vi nødt til at have sponsorer med. Der er tale om de ”tunge drenge”, og når vores erhvervs- og oplevelsessponsorer putter 300.000 kroner i arrangementet, fortæller det, at de godt ved, det er vigtigt, at byens puls er levende, siger Flemming Thingbak. - Folk stiller jo også krav i dag. De vil ikke blot have et lokalt band. Fra blandt andet Skovdalen er de vant til de store, dyre navne, tilføjer han. Til gengæld får han tilbagemeldinger om, at Day & Night for nogle butikker er dagen med årets største omsætning - hvis vejret arter sig.