EMNER

Computerspil uden vold og splatter

Ny støtteordning skal bane vej for produkter til andre end de "evige drengerøve"

Europas mest læste spilmedie satser nu på det danske marked med et dansksproget netsted for computerspil.

Europas mest læste spilmedie satser nu på det danske marked med et dansksproget netsted for computerspil.

KØBENHAVN:Vold, krig, splatter og det, der er værre. Det er det billede, som computerspillene stadigvæk slæber rundt med. Billedet svarer ikke til virkeligheden. Dels lever kun en begrænset del af produktionen op til karakteristikken, dels gennemgår markedet en udvikling, som også levner plads til computerspil med meget forskelligt indhold og andre målgrupper end de "evige drengerøve". - Den udvikling vil vi gerne være med til at støtte, ligesom vi gerne ser, at danske selskaber får mulighed for at præge udbuddet med spil, der kan andet og mere end bare at lægge sig i slipstrømmen på alle de andre produkter. Det siger Thomas Howalt, der er spilredaktør på New Danish Screen, Det Danske Filminstituts (DFI) talentpulje. Som led i det nuværende filmforlig blev der afsat 12 mio. kr. til udviklingen af nye computerspil i årene 2008 og -09. DFI har overstået de to første uddelinger og bevilget støtte til i alt 14 ud af 26 ansøgninger. Krav gør en forskel - På dette marked taler vi om relativt få penge, men instituttet kommer ind på et tidligt stadium med meget få, men præcise og ambitiøse krav, som efter vores opfattelse virkelig kan gøre en forskel i den videre proces, forklarer spilredaktøren. Da DFI skulle formulere kravene til ansøgningerne, blev der bl.a. skelet til de kriterier, som Microsoft og Sony stiller til udviklingen af nye spil. - Vi stiller krav til teknik, design, finansiering, markedsstrategi og målgrupper. Vi giver ingen produktionsstøtte, og der udstedes ingen garanti for, at de spil, som vi giver støtte til, nogen sinde bliver til noget. Men når vi har givet projekterne det blå stempel, er selskaberne klædt på til at præsentere deres idéer for investorer, også med henblik på det internationale marked, erklærer Thomas Howalt. Ved den seneste uddeling gav DFI bl.a. penge til et såkaldt "edutainment-produkt", der skal motivere fire-syv årige til den første indlæring af skriftsprog. Et andet eksempel er "Galacticos", hvor rumvæsner spiller fodbold mod andre rumvæsner. - Af vores krav til ansøgningerne fremgår det bl.a., at vi ikke vil støtte spil, som er pornografiske, eller som fremmer mobning og racistisk tankegang. Men vi skal heller ikke gå i den modsatte grøft og overdrive den pædagogiske tilgang. Det er trods alt svært at lege røvere og soldater, hvis ingen må skyde på hinanden, understreger Thomas Howalt. Når den ny støtteordning har fundet vej til filmforliget, mener han, at det vidner om en gryende forståelse for et medium, som allerede omsætter for væsentligt mere end film- og musikbranchen, og som i de kommende år vil blive endnu større. - Branchens første reaktioner på støtteordningen er generelt positive. Ordningen skal evalueres i 2010, men jeg vil allerede nu anbefale, at politikerne sætter langt flere midler af. Det drejer sig om at se tingene i en større sammenhæng, der handler om uddannelse, vækst, oplevelsesøkonomi og mere af den slags, som vi skal kunne leve af i fremtiden. Ud fra de ansøgninger, jeg har læst igennem, kan jeg fastslå, at talentmassen er der, siger filminstituttets spilredaktør. /ritzau/