Forbrugerforhold

Coop politianmeldt af forbrugerombudsmand

KØBENHAVN:Forbrugerombudsmand Hagen Jørgensen har meldt Coop Danmark til politiet for at vildlede om priserne i dagligvarekoncernens julekatalog for Nettorvet 2004. Politianmeldelsen sker, fordi Coop flere steder i julekataloget fortæller kunderne, at de kan spare et konkret beløb ved købet, uden at det fremgår hvilken pris, der sammenlignes med. Forbrugerombudsmanden mener, at Coop er forpligtet til at oplyse, hvad før-prisen var. Og hvis det ikke fremgår, er det butikkernes egen før-pris, der skal tages udgangspunkt i. Men det er ikke tilfældet for hovedparten af varerne i julekataloget. Her sammenligner Coop blandt andet sine priser med andre butikkers og vejledende priser fra leverandører, uden at det fremgår af kataloget. - Oplysninger om besparelser på en vare er tit afgørende for forbrugeres beslutning om at købe varen. Derfor skal oplysningerne være til at stole på, siger forbrugerombudsmand Hagen Jørgensen, der for tiden har fokus på prismarkedsføring. Det er nu op til politimesteren i Glostrup, der står for efterforskningen i sagen, om der skal rejses sigtelse. Efter § 2 i markedsføringsloven er det forbudt at bruge urigtige, vildledende eller urimeligt mangelfulde oplysninger i markedsføringen, som er egnet til at påvirke efterspørgslen på varer. Butikkerne skal kunne dokumentere rigtigheden af deres oplysninger. Overtrædelser af reglen straffes med bøde. /ritzau/