Corsa er trukket i sportstøjet
Opels OPC med 207 hestekræfter har rendyrket fokus på sport

Galleri - Tryk og se alle billederne.
HELE LANDET: OPC betyder Opel Performance Center og er for Opel, hvad R-modeller er hos VW eller M hos BMW.
Med andre ord modeller, hvor det handler om køreegenskaber og sjov på bane, men med så tilpas meget hverdags-venlighed, at bilerne kan bruges, uden at man bliver for træt af larm og stiv affjedring, som er sjovt og inspirerende på helt plan asfalt en søndag på en bane. Men som bliver knap så sjovt på dårlige veje til hverdag.
Prisen for en Corsa OPC på danske nummerplader er 309.990 kr. eksklusive leveringsomkostninger.
Sjov og svingglad
Lad os med det samme slå fast at Corsa OPC er en sjov og svingglad bil, der kan køres hårdt og brutalt til grænsen og som inspirerer til det, for det er svært at tage det roligt gennem de myriader af sving med forskellig radius, som Opel har fundet i Baskerlandet en god times kørsel fra Bilbao.
Kurverne fortsætter i en uendelighed, og da mange er med god oversigt, er det bare at øse op af de 207 hestekræfter og takket være spær bider forvognen hårdt og dybt ind i svingene, mens bagenden korrigeres med speederen og kan tvinges til at blive ganske bred.
Helt bred kan OPC’en også blive, hvis du er på bane og slår ESC’en helt fra. Den slags uforsvarligheder afholder vi os dog fra på offentlig vej og kunne i stedet godt tænke os at prøve bilen på de standardhjul, der følger med til prisen.
Testbilen har nemlig 18’’ hjul, og de er ikke kun udgangspunktet for en affjedring, der er på den hårde side til daglig brug, de bidrager også med en gang dækstøj, der ikke klæder Corsa OPC.
Vi havde gerne prøvet bil på 17’’ hjul, men det var ikke muligt ved præsentationen.
Kun som tre-dørs
OPC’en kan udelukkende leveres med 3-døre, og det trækker lidt ned i den samlede bedømmelse, for det afskærer alle fædre med små børn muligheden for en sjov bil til en fornuftig pris.
I tråd med OPC traditionerne er den nye Corsa topmodel let at genkende som en OPC. Ud over en ny Flash Blue karrosserifarve, der er reserveret Corsa OPC, har bilen nyt frontdesign med større luftindtag, en lille forhøjning på tværs af motorklappen og skørter langs siden med forbindelse til bagkofangeren.
Drivkraften er en 1,6-liters turbo benzinmotor, der ud over de 207 hk udmærker sig ved et drejningsmoment på 245 Nm mellem 1900 og 5800 omdr./min.
Topfarten er 230 km/t, og det officielle forbrugstal efter EU-normen er 13,3 km/l ved blandet kørsel.
Accelerationen fra 0-100 km/t. kan klares på 6,8 sekunder, hvilket er næsten et halvt sekund hurtigere end forgængeren.
Spærredifferentiale
Udvendig præges bilen bagfra af to udstødningsrør og en stor luftfordeler (diffuser) under bilen af hensyn til downforce ved banekørsel.
For at sikre optimal overførsel af kræfterne til vejen har Opels ingeniører arbejdet tæt sammen med specialister fra støddæmperfirmaet Koni.
Opgaven var at udvikle en kompromisløs sportslig undervogn, men alligevel med en komfort, der også gør bilen egnet som hverdagsbil.
Performance-pakke
Løsningen blev en nyudviklet Frequency Selective Damping (FSD) teknologi, hvor støddæmperne har et ekstra oliekammer i stedet for normalt kun ét. En mekanisk styret ventil regulerer mængden af olie til det ekstra kammer afhængig af belastningen på støddæmperne - og bestemmer på den måde hvor hård undervognen skal være.
Kørehøjden er 10 mm lavere end standard på Corsa.
Også styringen er tilpasset bilens sportslige egenskaber, og foran har Corsa OPC 308 mm store bremseskiver med bremsekalibre fra Brembo.
For dem, der ikke kan få det hardcore nok, leverer Opel en performance pakke med mekanisk spærredifferentiale fra Drexler, 18” alufælge og high-performance bremser med 330 millimeter store bremseskiver foran er, er muligt ekstraudstyr til Corsa OPC for 50.000 kroner.
Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.
Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.