Skørping

Cowboyland og sørøverlejligheder

Tematisering bliver den nye trend i boligindretning, spår Henrik Mønsted Jensen fra HMJ Design

Det thailandske tempel i Lalandia er helt autentisk. Det er håndlavet i Thailand og elementerne fragtet til Danmark i containere. Det tog seks thailandske håndværkere et halvt år at lave templet, som er 13 meter højt.

Det thailandske tempel i Lalandia er helt autentisk. Det er håndlavet i Thailand og elementerne fragtet til Danmark i containere. Det tog seks thailandske håndværkere et halvt år at lave templet, som er 13 meter højt.

Med indretningen af det nye Lalandia i Billund kan Henrik Mønsted Jensen se tilbage på firmaets hidtil største enkeltopgave, en ordre på omkring fire millioner kroner. Men det er kun en forsmag på en kommende udvikling, spår Henrik Mønsted Jensen. - Vi begynder at se tendensen inden for boligbyggeri, hvor man f.eks. i Norge er ganske langt fremme med tematisering omkring boligerne. Til sommer regner vi med at gå i gang med den første "piratby" i Norge, hvor vi skal indrette 160 lejligheder og deres omgivelser til et veritabelt sørøverlandskab, siger Mønsted Jensen. Han er allerede langt inde i piraternes verden og er ved at skaffe forskellige originale effekter hjem. Et ægte pirat-træben er det foreløbig blevet til, foruden en masse ideer. - Hvis man vil lave et cowboyland, skal det ose af cowboy. Det er ikke gjort med et par indianerfjer og lidt wild west-farver. Det skal være autentisk i dag. Og et sørøverlandskab uden ægte træben og skattekister er ikke et sørøverlandskab, siger Henrik Mønsted Jensen. Byggeriet i Norge bliver en ordre i Lalandia-klassen, og Henrik Mønsted Jensen har kontakt til flere boligentreprenører, som følger projektet med stor interesse. - Byggeriet har været sat lidt på standby på grund af finanskrisen, men vi har fået hvisket i ørerne, at det bliver startet op sidst på sommeren i år. Det vil være en kanon reference for enhver større bygherre, fordi det er første gang vi bevæger os udenfor vores traditionelle marked og ud i det "virkelige liv", siger Henrik Mønsted Jensen. Og a propos finanskrise og det virkelige liv: HMJ Design har mærket krisen. Men kun på den måde, at der er blevet længere mellem "oserne". Købelysten hos dem, der kommer, er stadig reel. - Jeg har i dag færre mennesker i detailbutikken i Gl. Skørping men samme omsætning, så jeg har bare fået bedre tid til at betjene forlystelsesbranchen. Og her er der, kan jeg hilse og sige, ingen krisestemning. Tvært imod, det har været klart opadgående i de seneste mange år og er det fortsat, siger Henrik Mønsted Jensen.