Cykellys betyder færre ulykker

Transportministeriet har netop fremlagt en plan for, hvordan forholdene og ikke mindst sikkerheden for cyklisterne i Danmark forbedres.

Med planen følger 50 millioner kroner, og selv om det beløb langt fra er prangende, må man naturligvis rose ethvert bidrag, der tager sikkerhedsmæssige hensyn til cyklisterne i Europas næstmest cyklende land – Danmark. For at skabe sikkerhed på veje og stier er det dog bemærkelsesværdigt, at ministeriet helt ser bort fra lys på cyklen. Siden 1990 har det været lovkrav, at alle biler kører med kørelys både nat og dag. Ved at lade en tilsvarende lov gælde for cykler, vil man se en klar effekt på antallet af ulykker. Dette er dokumenteret i et stort forsøg fra Odense Kommune, hvor 2000 cyklister i et år kørte med fastmonterede cykelmagnetlygter, baseret på et induktionsprincip, der får lygten til at lyse, når cyklisten er aktiv på cyklen - derved lyser de både dag og nat. Konklusionen lød, at hver tredje ulykke med en cyklist kan forhindres, når blot der er kørelys på cyklen. Især i tusmørke og dårligt vejr har lygterne en effekt, og der vil derfor være fornuft i, at politikerne stiller krav om, at cykellygter også i dagtimerne skal være en fast del af hverdagen i trafikken. Transportministeriet taler om en cykelstrategi ”på to hjul”. ”Forhjulet”, der skal skabe større sikkerhed for cyklisterne, og ”baghjulet”, der blandt andet handler om vidensdeling på cykelområdet – blandt andet gennem en ny internetportal. Ministeriet søger samtidig inspiration fra private virksomheder, og hos Reelight vil vi gerne bidrage til begge strategiens hjul. Med vores magnetlygter kan sikkerheden forbedres og ulykkestallet sænkes. Samtidig vil vi i løbet af sensommeren lancere internetsiden cykellys.dk, der i lyd og billeder sætter fokus på sikkerheden ved at cykle med lygter i både de mørke og lyse timer. Transportministeriets cykelstrategi er en god begyndelse og et skridt i retning af øget cykelsikkerhed. Men godt begyndt er som bekendt stadig kun halvt fuldendt, og det er vigtigt at holde sig alle tiltag for øje, der kan bidrage til at mindske antallet af dræbte og tilskadekomne i cykeltrafikken. Over 300.000 magnetlygtebrugere har fået øjnene op for det sikre og praktiske ved at have kørelys på cyklen. Nu mangler blot politikernes.