Cykelsti vil skæmme natur

Kritik af plan om asfalteret og belyst 3,5 m bred cykelsti gennem naturskønne byområder.

Et stort anlagt cykelstiprojekt skal forbinde Bagterpvejområdet med midtbyen via Beiths Vænge og Folkeparken. Kritikere frygter, at projektet kan ende med at skæmme de få naturområder tæt på byen. Hjørrings såkaldte grønne kile kan ende med at blive sort - af asfalt. Det frygter naboer omkring Beiths Vænge. Lokalforeningen i Danmarks Naturfredningsforening er også bekymret over planerne. Foreningen har bedt kommunen om aktindsigt i cykelstiprojektet. Bastant udformning Nabo til Beiths Vænge, Jørgen Herrmann, bruger ofte de naturskønne omgivelser til en gåtur. - Cykelprojektet er principielt godt, men jeg kan være bange for at udformningen bliver for bastant, hvis det ender med en bred asfalteret og belyst gang- og cykelsti ned gennem Beiths Vænge og de andre områder, siger Jørgen Herrmann. - Desuden kan det gå ud over dyrelivet i Beiths Vænge, hvilket vil være synd. En cykelsti skal jo helst ikke være en voldtægt af naturen. Jørgen Herrmann forestiller sig, at man kan lave en mindre bastant gruscykelsti enten uden lys eller med mindre lamper tættere på jorden. Ømme over grønne pletter DN-bestyrelsesmedlem Arnold Simonsen har tidligere i et læserbrev i NORDJYSKE kritiseret, at kommunen uden videre information fældede løvtræer og anlagde en asfalteret cykelsti med meget høje og dominerende lamper i Folkeparken. - En cykelsti kan være godt nok, men det kommer an på, hvor meget den ødelægger naturværdierne, siger Arnold Simonsen. - I DN er vi meget ømme over vore bynære grønne pletter. Arnold Simonsen synes, at kommunens planer umiddelbart lyder voldsomme, men vil afvente sagsakterne fra kommunen, før han og DN går yderligere ind i sagen. Det har undret både Jørgen Herrmann og DN, at de ikke har kunnet finde oplysninger om projektet nogen steder. Grønne fordele - Kommunen har dog tænkt sig at sende planerne ud i høring i dette forår, lover formanden for Teknik og Miljø, Jørgen Bing (SF). Han er tilhænger af cykelstiprojektet, som kommunen har fået tre millioner kroner til fra statens cykelpulje. Jørgen Bing ser først og fremmest store "grønne" fordele ved at få flyttet trafikanter fra biler til cykler. Det bliver efter hans mening et stort plus for den kollektive trafik. - Den slags projekter stiller os dog i det sædvanlige dilemma mellem benyttelse og beskyttelse af naturen, siger Jørgen Bing. - Oplevelsen af området bliver selvfølgelig en anden, når man går og cykler på et asfalteret område. Det har nogle omkostninger at gennemføre projektet. Jørgen Bing oplyser, at de asfalterede cykelstier siden starten er skrumpet fra de oprindelige fem meter til tre-en-halv meter. Belysningen har også været diskuteret. - Man kan måske lave belysningen mindre påtrængende. Omvendt viser undersøgelser, at cyklister om aftenen ikke bryder sig om cykelstier uden ordentligt lys, siger Jørgen Bing. Det oprindelige projekt beskriver cykelstierne som "højhastighedscykelstier". Kritikerne frygter, at Hjørrings unikke naturværdier nær byen risikerer at forsvinde med samme hast, hvis man ikke tænker sig godt om.