Trafikulykker

Cyklisterne er en stressfaktor

Alt for mange tohjulede trafikanter sætter livet på spil i trafikken, mener kørelærer

AALBORG:Hvor svært kan det være at køre lastbil. Chaufføren sidder lunt og trygt bag rattet hele dagen lang og hører musik. Sker der en ulykke må det være fordi chaufføren har sovet i timen og overset cyklisten. Der er mange fordomme om lastbilchauffører, men virkeligheden er en anden, mener kørelærer Poul Sand fra Aalborg, som i 39 år har uddannet elever til at køre lastbil og bus. Så mange elever har været igennem hans skole, at han slet ikke har tal på det. Selv om antallet af dræbte og tilskadekomne i trafikken er faldet støt de senere år, er der stadig et problem med lastbiler, der i vejkryds svinger til højre ind i ligeudkørende cykler og knallerter. Og det er ikke fordi chaufføren sløser bag rattet, mener Poul Sand. - Når jeg sidder her i lastbilen og følger med i trafikken, kan jeg dagligt se, at cyklisterne opfører sig meget uhensigtsmæssigt. Det er nærmest et under, at der ikke sker flere ulykker, og langt hen ad vejen er det chaufførerne, der srøger for det. Cyklisterne drøner bare frem og overhaler uden at se sig tilbage. Selv om der er nok så mange spejle i en lastbil, hjælper det ikke altid. Man skal tænke på, at de mange spejle ikke kun giver bedre udsyn. De skaber samtidig blinde vinkler, og det bliver endnu mere besværligt, når det er mørkt, og når det regner, og dråberne perler ned ad spejlet, siger Poul Sand, som udover at opfordre de tohjulede trafikanter til at udvise større forståelse for de store, tunge køretøjer også har en stille bøn til cyklisterne om i det mindste at have lys på. Og heller ikke stole på at chaufføren inde i styrehuset hører et lille forkølet klemt fra en cykelklokke, når de er oppe på siden af førerhuset. Stress i førerkabinen Men det er ikke kun cyklisterne, der er med til at stresse lastbilchaufførerne. Arbejdet bag rattet har undergået en kraftig forandring i de 39 år, hvor Poul Sand har haft køreskole, og han peger på, at mange chauffører har en travl hverdag, hvor førerhuset også fungerer som kontor. Det er er af årsagerne til, at lastbiler overser flere cyklister end busserne gør, mener Poul Sand. - Vi ser jo alle sammen lastbilchauffør, der kører rundt og taler i mobiltelefon. Måske leder chaufføren samtidig efter en bestemt adresse og har opmærksomheden rettet imod det. En buschauffør derimod traver ofte den samme rute og ved lige præcis, hvor han skal hen, og hvor han skal passe på. Trods sine mange år i branchen har Poul Sand ingen patentløsning på problemet. Men han tvivler på, at det hjælper med flere spejle. Og kampagner og kurser har han heller den store fidus til. - De trafikanter, der retter sig efter kampagner og kan finde på at deltage i et kursus, er jo de trafikanter, som kører ordentligt i forvejen. Det viser min erfaring fra eksempelvis kurser for ældre bilister. Men måske ville det hjælpe noget på cyklisternes forståelse, hvis de kom en tur med ud i lastbil og selv oplevede, hvor svært det kan være at se det hele, siger Poul Sand.