Cyklisterne vil frem

Danskerne kan godt overtales til at lade bilen stå og tage cyklen på arbejde. Det viser en undersøgelse fra Dansk Cyklist Forbund, og det får forbundet til at efterlyse handling fra politisk hold.

Indbyggerne i København cykler mere end dobbelt så meget som folk fra Esbjerg og Aalborg. Her en frisk cyklist mellem broerne på Nørresundby-siden. Arkivfoto: Torben Hansen.

Indbyggerne i København cykler mere end dobbelt så meget som folk fra Esbjerg og Aalborg. Her en frisk cyklist mellem broerne på Nørresundby-siden. Arkivfoto: Torben Hansen.

- Det er uforståeligt, at cykler ikke for længst er tænkt ind i den overordnede trafikplanlægning. De samfundsøkonomiske og sundhedsmæssige gevinster er jo åbenbare, skriver direktør i Dansk Cyklist Forbund, Jens Loft Rasmussen, i en pressemeddelelse. Undersøgelsen bygger på 4600 danskere, som forbundet har haft fat i i forbindelse med den årlige kampagne: ”Vi cykler til arbejde.” 600 af deltagerne havde ikke tidligere cyklet på arbejde, men efter et par uger ville 98 procent af alle deltagerne fortsætte med at cykle. Hørt Opråbet fra Dansk Cyklist Forbud falder i nogenlunde frugtbar jord på Christiansborg, hvor både De Radikale og Dansk Folkeparti er klar til at lytte til ønsker om bedre forhold for cyklister. - Der er kæmpe potentiale i cykling. Det er godt for det hele, og det er bare med at komme i gang. Det er min trafikpolitiske mærkesag for det næste år sammen med jernbanen, siger trafikordfører Martin Lidegaard (R). Han vil især sætte ind på to områder. For det første med flere cykelstier på statsvejene og for det andet med flere kampagner. Staten overtager med kommunalreformen omkring 2000 kilometer veje fra amterne, og her vil Dansk Folkeparti også godt være med til at kigge på mere cykelsti. - Vi skal forholde os til de manglende cykelstier, og vi vil følge det op, så det ikke går i glemmebogen. Det ansvar, som staten påtager sig for vejene, vil vi tage alvorlig, siger trafikordfører Walter Christophersen. Kommunal opgave Begge partier er med i trafikforligskredsen, hvor beslutningerne skal tages sammen med Venstre og De Konservative. Hos Venstre ser medlem af Trafikudvalget Kim Andersen dog ikke det store behov for en statslig indsats. For det første er cykelstier en kommunal opgave, og for det andet mener han, at det er helt forkert, når Dansk Cyklist Forbund siger, at cyklisterne ikke er blevet prioriteret. - Jeg er ikke enig i, at cyklisterne ikke er tænkt ind i det store billede. Jeg ved, at man i kommuner og amter gør meget for cyklisterne, siger Kim Andersen, som ikke giver meget for, at De Radikale vil gøre det til et indsatsområde. - Det er typisk radikalt at sige ja til det hele - alt hvad der bliver forelagt dem bliver en mærkesag.