Trafikulykker

Dårligt nyt til fodgængerne

Mens mange nye biler er sikre at opholde sig i, er de til gengæld dårlige til at skåne de bløde trafikanter

Mens både Citroën C5, Audi A6 og Ford Focus får maksimale fem stjerner for kollisionssikkerhed og er blandt de biler, der beskytter børnene alle bedst i forbindelse med et uheld, er det mindre sjovt at være den fodgænger eller cyklist, der bliver kørt ned af de ellers så sikre biler. De er simpelthen ikke bygget, så de rammer de bløde trafikanter, hvor det gør mindst skade. At bilerne ikke er konstrueret, så der tages hensyn til de bløde trafikanter, hvis uheldet skulle være ude, er et overset problem, som formanden for EuroNCAP, professor Claes Tingvall kræver, at der bliver gjort noget ved. Som han sagde i forbindelse med offentliggørelsen af de seneste testresultater: - Færdselsdrabene må stoppe. Ikke i morgen, ikke i 2010, men i dag. Baggrunden for hans markante udtalelser skal ses i lyset af, at der i Europa hvert år omkommer 12.400 cyklister og fodgængere i trafikken, mens næsten 300.000 bliver alvorlig skadet. I Danmark er omkring 25 procent af alle trafikdræbte cyklister eller fodgængere, mens det i andre europæiske lande som Polen og Ungarn er op mod 45 procent og det er naturligvis ikke holdbart. Især ikke, fordi der kan gøres noget ved problemet. Ved blandt andet at ændre kofangeren, så den absorberer mere energi i forbindelse med et sammenstød og gøre kølerhjelmen mere fleksibel og mindre stiv er det ifølge tal fra EU-kommissionen muligt at årligt undgå 1700 dødsfald og 42.000 alvorlige skader. For et halvt år siden blev EU's ministerråd enige om, at fremtidens personbiler skal passe bedre på den blød modpart i et sammenstød. I et nyt direktiv bliver der således stillet krav til udformningen af bilerne, så de kun kan godkendes, hvis de klarer en række prøver. Reglerne gennemføres gradvist: Fra 1. oktober 2005 skal nye biltyper bestå de første tests. Og fra 2015 skal alle nye biler opfylde de skrappeste krav