Dåsesalg flopper fælt

Salget af dåsedrikke slæber sig af sted - fjern den høje afgift, lyder opfordringen

Skattepolitik 8. oktober 2002 08:00

NORDJYLLAND: Dåserne med øl og sodavand samler støv på hylderne i de danske dagligvareforretninger. Danskerne foretrækker stadig flaskerne, når tørsten skal slukkes. De danske detailhandelkæder melder om minimalt salg af de nyindførte dåsedrikke, som kæmper en hård kamp mod høje emballageafgifter og danske drikketraditioner. - Vi savner at få fjernet den afgift, der gør dåserne dyrere end flaskerne. Kunderne kan jo godt finde ud af at kigge på literprisen, og så vælger de fleste det billigste produkt, siger Poul Guldborg, informationschef i Dansk Supermarked, der blandt andet tæller Bilka, Føtex og Netto. Her udgør dåsesalget cirka to procent af det samlede øl- og sodavandssalg. - Vi har noteret et nogenlunde salg af for eksempel Coca Cola og guldøl. Folk skeler traditionelt ikke så meget til prisen, når det handler om den type livsstilsprodukter. Derimod sælger vi næsten ingen discountøl på dåse, siger Guldborg, som mener at ens afgifter - og dermed priser - på dåser og flasker er eneste vej frem. - Og tilmed blev dåserne lanceret på et håbløst tidspunkt. Var salget kommet i gang i maj, var salget muligvis blevet et andet. Dåseøl- og sodavand er jo et sommerprodukt, siger han. Også Coop Danmark (FDB) har oplevet en særdeles træg start på salget af de brusende drikke. - Vores opgørelse viser, at salget af dåseøl udgør omkring seks procent af det samlede ølsalg, mens det ligger på omkring tre procent for sodavand, siger Jens Juul Jensen, informationschef hos koncernen, der blandt andet ejer landets Fakta, Kvickly, OBS og Brugsen-forretninger. Jens Juul Jensen mener, at dåseemballagen kæmper på unfair vilkår, fordi afgiften ikke giver forbrugerne reel valgfrihed. - Vi har appelleret til skatteministeren om at harmonisere afgiften, så forbrugernes valg mellem dåser og flasker reelt bliver frit. Hvis prisen er ens, er der bestemt basis for et fornuftigt salg af dåserne, siger han. Tilbud hjalp Et salgfremstød i tilbudsavisen hjalp Dreisler Storkøb godt igang med salget af dåserne, men også her har salget sidenhen fundet et særdeles beskedent leje. - Vi begyndte med et salg på omkring 10 procent, men i den seneste uge er det faldet til fem-seks procent, siger marketingdirektør Svend Erik Larsen. Han tror dog stadig på, at salget kan nå godt 10 procent af det samlede øl- og sodavandsalg, ikke mindst til sommer: - Dåserne er først og fremmest en sæsonvare til at tage med på skov- og strandtur. Derfor er det heller ikke særlig smart med panten, fordi den hindrer kunderne i bare at smide de tømte dåser i den nærmeste papirkurv, mener Svend Erik Larsen. Det har ikke været muligt at få en kommentar fra skatteminister Svend Erik Hovmand (V) til dåseafgiften, men ministeren har tidligere meddelt, at han vil følge salget over en længere periode, inden han tager stilling til en eventuel ændring.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...