Dæk-eksperter i bakgear

Kør trygt på sommerdæk om vinteren. Sådan lød efterårets krystalklare råd fra eksperterne i Færdselsstyrelsen, Statens Bilinspektion, Rådet for Større Færdselssikkerhed, bilistorganisationen FDM og de fartglade drenge på Bil Magasinet. Siden har mor Danmark som bekendt fået pudret mere end bare næsen. Sneen er væltet ned. Tusindvis af biler er havnet i grøften. Endnu flere bilister har måttet sande, at sommerdæk får bilen til at opføre sig som Bambi på glatis, når Kong Vinter regerer. Selv eksperterne har måttet skifte til vinterdæk - hvis de da ikke ligefrem har ladet bilen stå. Derfor har flere af dem fået travlt med at sætte de gode råd i bakgear, mens de flittigt bruger det berømte Erhard Jakobsen citat "det har jeg aldrig sagt". - Der er desværre en del bilister, der har opfattet vores budskab som om de uden videre kan køre på sommerdæk om vinteren. Det er et problem, erkender Søren W. Rasmussen, teknisk redaktør hos FDM. Han føler sig dog også misforstået. FDM har hele tiden understreget, at sommerdæk nok er bedre end vinterdæk på tør eller våd vej. Men er der sne eller is på vejen, skal man lade bilen stå, hvis den har sommerdæk på. - Det er en nuance, som er gået tabt i debatten. Derfor må vi overveje, om vi skal ændre vores budskab, siger Søren W. Rasmussen. Samme pointe har Rådet for Større Færdselssikkerhed. Direktør René la Cour Sell er ligefrem udråbt af Ekstra Bladet som manden, der sendte 1000 biler i grøften på et enkelt døgn: - Det kan man jo kun grine af. Men det er uheldigt, at mange udlægger anbefalingen af sommerdæk til helårsbrug, som om alle bare kan droppe vinterdækkene. Det er noget forbandet vrøvl. Jeg har blot sagt, at et sæt kvalitets-sommerdæk kan være en glimrende løsning for bilister, der bor i byområder, hvor vejene næsten altid er ryddede og som har mulighed for at lade bilen stå eller tage bussen på dage, hvor det sner. I praksis bør de fleste bilister dog køre på vinterdæk, fordi de har behov for at kunne køre bil hver dag året rundt uanset vejret. Det gør jeg også selv, siger René la Cour Sell og ærgrer sig over, at budskabet er blevet misforstået. Svaghed i test På Bil Magasinet er chefredaktør Mikkel Thomsager også på tilbagetog. I november konkluderede Bil Magasinet efter en dæktest på tør vej, at "sommerdæk er det bedste og sikreste valg året rundt". Nu siger han til KørGodt: - Jeg har skiftet til vinterdæk og må vedgå, at jeg er forfærdelig glad for dem i disse dage. Det er fuldstændig uforsvarligt at køre på sommerdæk, når der ligger sne på vejen. Det skrev vi også i vores test, men vi må erkende, at dét budskab ikke er trængt voldsomt godt igennem. Ifølge Mikkel Thomsager har det også været en svaghed ved Bil Magasinets undersøgelse, at sommer- og vinterdækkene udelukkende blev testet på tør eller "fugtig" vej. Som regel er der våde veje om vinteren. Ifølge NordjyskeBilers egne undersøgelser udligner det stort set forskellen i bremselængder mellem sommer- og vinterdæk. - Det er en pointe, siger Mikkel Thomsager og indrømmer i samme åndedrag, at han "ser anderledes på vores november-test i dag". Kun manden, der for alvor gjorde sommerdæk stuerene til vinterbrug, bilinspektør Victor Hollnagel fra Færdselsstyrelsen, står fuldt og fast ved sine ord: - Og det gør jeg, fordi vi hele tiden har sagt det rigtige: På tør og våd vej er sommerdæk bedst uanset temperaturen, mens vinterdæk er en stor fordel på sne og is. Victor Hollnagel lader det ikke blive ved snakken. Han følger sine egne råd til punkt og prikke: - Min bil har sommerdæk på. Derfor har jeg de sidste par dage ladet bilen stå og taget bussen i stedet. Det kan lade sig gøre, fordi jeg bor og arbejder i København. Bor man for enden af en markvej, skal man selvfølgelig køre på vinterdæk, fastslår Victor Hollnagel.