Dam: Derfor bruger vi milliard på trafik

Flere toge, supercykelstier og mere metro skal få flere ud af bilerne og dæmpe trængslen, siger minister.

Dam: Derfor bruger vi milliard på trafik

Flere danskere skal lade bilen stå og i stedet snuppe cyklen eller toget. Det er målet med den trafikmilliard, som regeringen, Dansk Folkeparti og Enhedslisten er blevet enige om at fordele, siger transportminister Henrik Dam Kristensen (S).

Han vil dog ikke sætte tal på, hvor mange bilister, han forventer vil sætte bilen.

- Investeringen er en succes, når vi har sikret bedre forhold for de billister, som ønsker at bruge kollektive trafik i hverdagen, siger Henrik Dam Kristensen.

Han fremhæver flere elementer, som kan få danskerne til at ændre vaner. Blandt andet får København, Aarhus og Odense får "supercykelstier" for i alt 190 millioner kroner.

Det bliver billigere at rejse med tog, bus og metro uden for myldretide og så sikrer man, at de 55 dobbeltdækkertogvogne, som lige nu er lejet for at holde togtrafikken kørende, fortsat vil være til rådighed og bliver udvidet med 10 ekstra dobbeltdækkertogvogne.

- I dag risikerer man, at toget ikke stopper, fordi det er fyldt. Og når man endelig kommer ind, så er der meget trange forhold i toget. Så det vil kunne mærkes, at der nu kommer ekstra dobbeltdækkertog, siger Henrik Dam Kristensen.

De ekstra togsæt skal på sigt suppleres med nye eltog, og dem skal danskerne være med til at vælge.

- Vi vil købe eller leje to til tre el-tog. Det skal være tog, som er velkendte, og som vi ved ikke har alle mulige børneproblemer.

- Så vil danskerne får mulighed for at prøve at køre i togene og vælge, hvilket tog der skal være fremtidens el-tog, siger Henrik Dam Kristensen.

Til gengæld indeholder aftalen ikke penge til IC4-togene, som fortsat kæmper med bremseproblemer.

Trafikmilliarden skal forsøge at løse trængselsproblemerne, efter at statsminister Helle Thorning-Schmidt (S) tidligere på året opgav at indføre en betalingsring omkring København.

Milliarden er blevet set som betaling til SF, der havde betalingsringen og billigere kollektiv trafik som mærkesager i valgkampen.

- Betalingsringen fik det forløb, den gjorde. Vi har åbent erkendt, at problemerne med trængsel ikke løst, og det skal vi fortsat arbejde på i de kommende år, siger ministeren.

/ritzau/