Danmark bagud på net¿tjenester

Danmark 21. september 2007 06:00

KØBENHAVN: Danmark kan ikke længere kalde sig et foregangsland, når det handler om internet-tjenester fra det offentlige til landets borgere og virksomheder. Det viser en ny EU-undersøgelse, som it-selskabet Capgemini har gennemført. For bare fire år siden toppede Danmark listen over EU-lande, der var nået længst med at gøre de offentlige serviceydelser tilgængelige via internet. Nu ligger Danmark på en middelmådig 14. plads, viser undersøgelsen. - Danmark er gået fuldstændig i stå. Siden 2003 har vi ikke rykket os nævneværdigt. Det har de andre lande til gengæld, så nu ligger vi efter lande fra Syd- og Østeuropa, siger direktør Karsten Kjær Madsen, Capgemini Business Development. Det er syvende gang, at Capgemini laver undersøgelsen for EU. Man sammenligner en kurv af tjenester, så det er de samme 20 offentlige ydelser der måles på i hvert land. Danmark usofistikeret Ud over at optælle antallet af tjenester, ses der også på, hvor sofistikerede løsningerne er. Heller ikke her glimrer Danmark, idet de danske tjenester kun når en 15. plads. - Udviklingen er gået stærkt de seneste år. Hvis Danmark skal være et it-foregangsland, så er vi som minimum nødt til at følge med den teknologiske udvikling, siger Karsten Kjær Madsen. Som noget nyt har man denne gang også set på brugervenligheden af tjenesterne. Her ligger EU-gennemsnittet på 19 procent, mens de danske ydelser blot når op på 15 procent i denne måling. /ritzau/

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...