Danmark

Danmark skal være kendt for andet end bacon

KØBENHAVN:Udlandet har et uklart og diffust billede af Danmark, og kendskabet til os er mest udbredt i vores nabolande. Det viser en undersøgelse, som organisationen Dansk Erhverv har foretaget blandt sine medlemsvirksomheder og udenlandske handelskamre. Formanden for Dansk Erhverv Poul-Erik Pedersen sagde på organisationens årsmøde, at danske virksomheder efterlyser et mere veldefineret brand, der afspejler en række af de danske styrker. - Vores analyse viser, at Danmarks konkurrencemuligheder primært ligger i servicesektoren. Det omfatter en lang række af vores medlemsvirksomheder fra turisme, it over et godt købmandsskab til transport, sagde Poul-Erik Pedersen. Han pegede på, at danske virksomheder ønsker et dansk brand, der er kendetegnet af værdier som kvalitet, effektivitet, konkurrencedygtighed og innovation. Flere af Dansk Erhvervs 20.000 medlemmer pegede på, at regeringen i sin store markedsføringsplan af Danmark til over 400 millioner kroner skød med spredehagl og var for politisk korrekt. Kritikken går på, at der satses for lidt på markedsføring af innovation og konkurrencedygtighed. Men det afviser statsminister Anders Fogh Rasmussen (V), der deltog i en del af årsmødet. - Jeg kan konstatere, at lige præcis det kritikerne anbefalede, vi skulle satse på, er lige nøjagtig det vi satser på. Jeg tror til syvende og sidst, at der er bred enighed om at vi har ramt rigtigt, siger Anders Fogh Rasmussen til Ritzau. /ritzau/