EMNER

Dannet distance

Enkelt og dyrt matcher sløje tider bedst

3
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Den lille sorte kjole er en sikker vinder. Igen. Og så er herretøjet tilbage til damerne, der skal bruge den dobbeltradede blazer over en stram nederdel.

Nederdelen i læder får publikum til at sukke, så det kan høres gennem den mur af musik, der ledsager den langlemmede model på podiet. Den når til knæet, er stram og går helt op om hofterne og forbi taljen. Rammer heler kvindekroppen ind, er fræk og klassisk, eviggyldig og fuldstændig helt og aldeles rigtig til efteråret 2009. - Det skal nok være mere roligt, når tiderne er hårde. Tøjet skal aflæse tiden, men det må gerne dampe lidt af erotik, give lidt diskret glæde. Synes du ikke, spørger manden bag den markante nederdel, kreativ direktør i Bruuns Bazaar, Bjørn Bruun, 45 år. Han har ikke fingrene nede i alle detaljer af tøjet, men det er ham, der "skaber den ramme, tøjet skal tegnes i" og det gælder både de to mere unge linier BZR og BZR Jeans og Bruuns Bazaar, som han dannede sammen med broderen Teis i 1994. Teis Bruun, 40 år, er direktør, og storebror Lars, 50 år, har lavet videobillederne til showet, der blev vist på Københavns Rådhus under modeugen i København i februar. - Om efteråret er man mere afdæmpet, og måske især i de her tider, men man vil stadig gerne være både elegant og sofistikeret, tror jeg. Vi vil gerne ramme en mere international tendens, og den går på, at man skal virke mere sikker, ikke være så pyntet, forklarer Bjørn Bruun, der selv er glad, når "kvinder og mænd dresser up, men de skal ikke tage sig selv og deres tøj mere seriøst end, at de kan hoppe op på cyklen." Tøjet fra Bruuns Bazaar er dog ikke lige det, der egner sig bedst til en cykeltur. Det er næsten parisisk i sit spinkle stofvalg, og snittet er, så det får enhver god figur til at ligne en endnu bedre. Det gælder både herrer og damer, men jakkerne vil give alle en stoltere holdning. Og en talje. - Det giver en spændende silhuet, når vi waister så højt. Det klæder mange, bemærker Bjørn Bruun, og fremhæver også flotte, lange ærmer som en detalje, flere kan gøre sig godt i. Alle tre kollektioner udviser en snert af arrogance. En art dannet distance til sig selv og andre. Alle har de hentet den lille overdrivelse på den helt klassiske stil nede i 1980'erne, hvor pigerne huggede kæresternes jakker og skar sig en trekantet figur ved at sætte dem til superstramme nederdele. En sexet leg med kønsrollerne, som mændene ikke deltog så meget i. Det gør de heller ikke hos brødrene i år. De er stadig mere ungdommelige end damerne, der tager stiletterne på job. - Vi iscenesætter os selv, når vi tager tøj på, og det er måske endnu vigtigere, når tiderne er sløje. Da må man gøre sig ekstra umage med at give sig selv en god fornemmelse, siger Bjørn Bruun, der har mærket "forbavsende lidt" til nedgangstiderne, men "ikke kan huske" omsætningen, som han siger og mener, at han ikke vil ud med tal. Han vil dog gerne sige, at de tre firmaer samlet er lige store i Danmark, Norge og Sverige, samt at Sydkorea er ved at blive et nyt stort marked. Der har de "samme højde og drøjde som os" og en franchisetager åbner fire Bruuns-forretninger i år. Brødrene har lært af deres tidligere krise omkring årtusindskiftet, der er strammet til og skåret ind på forkant. De vil ikke være blandt dem, der lukker i år. - Vi har haft nogle kanonår, og det har gjort os sikre økonomisk. Det holder vi fast i. Det passer også til tiden - som vores tøj, understreger Bjørn Bruun.