Dansen om de hellige seere

DR nærmer sig TV 2 i i kampen om at blive Danmarks mest populære kanal. Kampen vil blive skarpere

Krøniken er selve symbolet. Med godt 2,5 million seere hver søndag er det en benhård understregning af, at DR er tilbage i kampen om seerne efter midt i halvfemserne at have ligget langt bagude i forhold til TV 2. Men også på andre områder er DR-TV's to kanaler i fremmarch, når det gælder tv-stationernes kamp om det allerhelligste – tv-seerne. Kigger man på listen over de mest sete programmer er DR-udsendelser et hyppigere syn på hitlisterne, selv om TV 2 stadig er den mest sete tv-kanal. Konstitueret tv-direktør Lars Grarup ynder at understrege, at en af grundene til, at TV 2 er den største også skyldes, at stationen sender langt mere tv end den licensfinansierede lillebror. Men han indrømmer også, at DR er kommet nemt til de seneste uger dominans på tv-hitlisterne. - Den kommercielle højsæson er ikke startet endnu. Annoncørerne bruger ikke så mange penge, så de kommercielle tv-stationer er ikke i fuld krigsmaling endnu. De kører først topprogrammerne i stilling netop i disse uger, siger Lars Grarup. Men med det sagt fryder han sig over DR's fremgang. For generelt er DR TV på vej frem. - Vi har opnået en platform, som vi ikke havde for seks-syv år siden, og det betyder meget for os. Målet er at have et tilbud til alle danskere hver uge og at have ni ud af 10 seere til at kigge forbi, og det har vi nu. Det er vigtigt for os, at vores aktionærer – licensbetalerne – er tilfredse, mener Lars Grarup. TV 2 stadig nr. 1 TV 2 er dog stadig nummer ét på seertallene, også når det gælder nyheder og aktualitet. Og det er der en ganske enkel forklaring på, hvis man skal tro TV 2-programchef Bo Damgaard. - Ja, det er den simple, at vi er bedre. Vi har en bedre dækning og et bedre værtsskab. Og det er en af TV 2's store styrker, at seerne forventer, at vi er bedst. Kan vi så fastholde den kvalitet, vi har nu, så kan vi ikke røres der, mener Bo Damgaard. Lars Grarup opremser, at DR i 2004 har slået TV 2's seertal på flere af de såkaldte "breaking news". Bo Damgaard tryller dog straks nogle tal frem, som fastslår, at TV 2 stadig fører komfortabelt på nyheder og aktualitet. Lars Grarup jubler alligevel: - Det kongelige bryllup, der vandt vi fra klokken 14 til 21, og det er et stort skridt frem for os. Det er vores ambition, at DR1 skal være den kanal, som danskerne søger hen til, når der er sørgelige og glade begivenheder i Danmark og verden. Vi slår så ikke TV 2 ved det netop overståede valg, men vi har taget et kvantespring frem i forhold til tidligere, mener tv-direktøren. - Som public service-station skal vi være dem, der dækker valget bedst, og det bliver vi også. Mit valgløfte er, at vi slår TV 2 næste gang, siger Lars Grarup. Bo Damgaard er mindre bekymret over, at DR ofte har overtaget i prime time. - Det er perspektivet over hele døgnet, der er interessant for os. Vi har 70 procent af seerne om morgenen, og der ligger 10 procent af vores indtjening. Jeg ville være voldsomt ked af det, hvis DR var den mest sete kanal. At TV 2 er førstevalget og har den markedsandel, vi har, er vigtigt som kommerciel platform, så vi kan tjene penge. Og vi ER førstevalget, fastslår Bo Damgaard. Også til Lars Grarups valgløfte har han hurtigt svar på tiltale. - Det annoncerede Lisbeth Knudsen (DR's nyhedsdirektør) jo også i 2000, så nu får vi se. Alle er glade Faktisk er det svært at finde en deprimeret tv-chef i Danmark, også når det gælder de mindre danske kommercielle konkurrenter TvDanmark og TV3 og selskaberne bag ved. Også selv om den tidligere såkaldt "hemmelige klogekanal" DR2 er tæt på at overhale TV3 som landets tredjemest sete tv-kanal, og at kanalen TvDanmark har haft en mindre tilbagegang. - Vi regner ikke med, at det kommer til at ske, så det har vi har vi ingen problemer med. Vores sæson starter først nu, men det er heller ikke noget, vi har det store fokus på. Vi fokuserer på vores egne seere. Hvis vi laver gode ting, så beholder vi dem som abonnenter, fastholder Niels Jørgen Langkilde, der er informationschef i MTG, som blandt andet står bag TV3, 3+ og Viasat Sport-kanalerne. Han bedyrer, at han ikke går meget op i seertal. - Vi vil da gerne udbygge, men det er ikke noget, vi proklamerer dit og dat om. Vi har haft en mindre tilbagegang over nogle år på TV 3, men vi har også lanceret mange nye kanaler, så vi har taget mange seere fra os selv. For os er det forretningen, der er det vigtigste og vi har lige præsenteret et flot regnskab, så vi er godt tilfredse, siger Niels Jørgen Langkilde. Jakob Mejlhede, som er programdirektør på SBS, som ejer TvDanmark og Kanal 5 er på linie. - Vi har sidste år samlet set haft en vækst på 10 procent. Men vi vil da gerne vækste mere og har også en erklæret målsætning om at vokse stille og roligt de næste par år. Men vi har ingen ambitioner om at hente TV3 lige nu. Det ville kræve en alt for stor investering. Vi er helt klart den mindste af de store, men vi er på et fornuftigt spor, siger Jakob Mejlhede, hvis selskab SBS efter al sandsynlighed til marts præsenterer det første overskud på driften af danske tv-kanaler til marts. DR 2 er et hit En af forklaringerne på DR's fremgang skal findes hos mediehusets lille kanal DR2, som ikke længere lever op til sine beskæmmende øgenavne. Kanalen har vokset sig stor og er tæt på at kunne kalde sig Danmarks tredjemest sete– og har i de kommercielle stationers lavsæson været foran netop TV3. - DR2 er en ener. Den tilbyder programgenrer som kun findes meget lidt på andre kanaler. Historie, videnskab, eksistensstof. Og så har DR2 været god til at eksperimentere eksempelvis med satiren, hvor vi så Drengene fra Angora blive en landeplage. Det er med til at gøre den til en vital og dynamisk kanal, roser Lars Grarup som selv er fra DR. Men også konkurrenterne fra TV3, TVDanmark og TV 2 har lovord til overs for den tidligere så udskældte kanal. - Den er seriøs, sanselig og sjov. Man må virkelig sige, at det er lykkedes dem at lave en fin programstrategi. De har et fyrtårn i Deadline – som også fylder meget imagemæssigt og så selvfølgelig angoradrengene. Set fra et kommercielt synspunkt er seerne forholdsvist ældre, men sådan skal det vel være. Hatten af for DR2 – den har overtaget en stor del af DR1-identiteten som public service-kanal, siger TV 2's programchef Bo Damgaard. Kampen skærpes Tidligere har kampen om seerne også medført en heftig debat om, hvad public service-tv er og hvad stationer som SVT i Sverige, BBC i England og altså DR i Danmark skulle sende. Nogle har ligefrem ville forbyde DR at lave underholdningsshows, men det får TVDanmarks Jakob Mejlhede til at ryste på hovedet. - Jeg er ikke politiker, men tv-købmand, så jeg synes de skal sende, hvad de vil og så vil jeg overlade det til politikerne at definere public service. Set fra et egoistisk synspunkt ville jeg da ønske at DR kun lavede bogmagasiner og programmer om religion, men det er nok temmelig illusorisk, konstaterer Jakob Mejlhede. Og dermed er kampen om seerne skærpet. - Det er lidt ligesom i politik. Kampen om midtbanen er hård. DR1 og TV 2 kæmper mod hinanden, mens TvDanmark og TV3 angriber fra flankerne. Imens lukrerer DR2 og TV 2 Zulu på at være radikale, siger Bo Damgaard fra TV 2. - Men der er ingen tvivl om, at det er vores midtbane, man kæmper på. Vi kommer aldrig til at matche DR på dramatikken, men det er vores valg af for eksempel underholdning og boligprogrammer, der har sat dagsordenen, siger Bo Damgaard. Lars Grarup erkender også, at kanalerne er kommet til at minde rigeligt om hinanden. - Der er en gråzone i midten hvor folk har sværere ved at se forskellen. Der skal vi da til at finde ud af, hvordan vi giver DR1 det lille ryk, hvor vi skiller os ud. Det gør vi så også ved at rykke noget opera, ballet og skuespil over på DR1, siger Lars Grarup. Populistisk TV Med det forestående salg af TV 2 for øje, sender Bo Damgaard et signal til de nye ejere om at fastholde kvaliteten. - Vi er født med markedet i hånden, er voldsomt afhængige af seerne, men har samtidig haft en public service-forpligtelse. Testen er at sætte Jesus og Josefine i gang som julekalender – den var først kulturelt interessant og dernæst kommercielt interessant. Den dobbelttænkning skal stå sin prøve med det nye ejerskab. Hvis vi ikke kan opretholde det fundament, så kan vi heller ikke opretholde den markedsandel, vi har i dag, siger Bo Damgaard. Ifølge Stig Hjarvard, der er professor i medievidenskab på Københavns Universitet er det en tendens i Europa at public service-tv står stærkere især i Skandinavien og i særdeleshed i Danmark. Derfor er det ikke overraskende, at udenlandske kanaler som CNN, Eurosport, BBC med videre har svært ved at få tag i Danmark. Men kampen om midtbanen rummer også et problem, mener Stig Hjarvard: - Det er et kulturpolitisk problem, hvis man holder det smalle udbud på de små kanaler og kun sender mainstream på hovedkanalerne. De uendelige mængder af boligtv er for lidt interessant. Det er selvfølgelig en længere kulturpolitisk diskussion. Dilemmaet er: På den ende side er det en styrke at kunne brede paletten ud og ikke kun ramme den brede fællesnævner, men det kan hurtigt blive en undskyldning for at sende almindelig bred populistisk underholdning på hovedkanalen.