EMNER

Dansk brobygger

Hans-Henrik Gotfredsen, Malmø, civilingeniør og brobygger, der var med til at få den nye Lillebæltsbro, Vejlefjordbroen, Farøbroerne og Storebæltsbroen op at stå, fylder i dag 75 år.

Næsten alt, hvad der havde med beton at gøre og gik fra bred til bred, havde Gotfredsen fingrene i gennem sine 35 år som brobygger. Han blev civilingeniør i 1959 og fik job hos Christiani & Nielsen og udstationeret i Sydafrika. Senere kom han til Cowiconsult, hvor han i 1963 projekterede den nye Lillebæltsbro og derefter byggede bro over Eufrat i Tyrkiet, inden han i 1973 blev leder af Vejdirektoratets broafdeling. Her stod han i spidsen for projekteringen af mange af Danmarks nyere broer - blandt andre Vejlefjordbroen og Farøbroerne - inden han i 1987 blev teknisk direktør i det nye A/S Storebæltsforbindelsen. Han nåede at få Vestbroen op at stå, inden han gik på pension i 1996. Hans-Henrik Gotfredsen, der i 1994 modtog branchens Betonpris, kunne godt virke som en hård nitte, når han styrede sine brojekter med et skarpt blik for teknik, holdbarhed, kvalitet og æstetik. Men bag den ydre skal fandt hans kolleger alligevel et menneske med flere bløde sider, mindes de i dag. Når Gotfredsen nu som pensionist krydser en dansk bro, er det ikke nostalgiske følelser, det vækker i ham. I stedet tænker han på, at broer ikke længere vedligeholdes så godt som i de gode gamle dage. /ritzau/