Dansk Erhverv: Bookingportalers klausuler skal helt væk

Dansk Erhverv er stærkt utilfreds med, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen indstiller undersøgelse.

Erhverv 29. juli 2015 14:21 - Opdateret 29. juli 2015 14:50

Det vækker stor frustration i Dansk Erhverv, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen vil indstille en bebudet undersøgelse af de konkurrenceklausuler, som bookingportaler pålægger hoteller.

Bookingportaler som hotels.com og booking.com har ganske vist lovet at fjerne de klausuler, der forbyder hotellerne at tilbyde andre priser på konkurrerende portaler.

Men det er ikke nok, mener Susanne Nordenbæk, der er chef for turisme og oplevelsesøkonomi i Dansk Erhverv.

- Bookingportalerne vil stadig forbyde hotellerne at tilbyde lavere priser på deres egne hjemmesider.

- Så selv om man har øget den indbyrdes konkurrence mellem portalerne, så er konkurrencen stadig ikke sat fri, og hotellerne er i hvert fald ikke bedre stillet, siger hun.

Selv om hotellerne i princippet bare kan vælge de portaler fra, der vil have indført disse klausuler, så er der ikke noget reelt alternativ, mener Susanne Nordenbæk.

- Der er ingen dansk eller nordisk hotelkæde, der har muskler til at markedsføre sig internationalt.

- Og selv om både vi og forbrugerne er glade for portalerne, så er vi nødt til at være sikre på, at konkurrencen er helt fri, siger hun.

Dansk Erhverv rettede allerede i foråret 2013 henvendelse til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen for at gøre opmærksom på problemet.

I august sidste år meddelte styrelsen, at man ville indlede en undersøgelse, som altså nu alligevel ser ud til at blive droppet.

Det sker på trods af, at man andre steder i Europa er gået hårdt til bookingportalerne.

De tyske konkurrencemyndigheder er fuldstændigt klare i deres udmelding og siger, at de ikke vil acceptere konkurrenceklausuler overhovedet, fordi de er konkurrenceforvridende og forhindrer, at nye spillere kan komme ind på markedet.

Det franske parlament har samtidig lavet en lov, der forbyder prisklausuler på bookingportaler.

- Derfor mener vi, at der er brug for at få det her undersøgt til bunds både til glæde for virksomheder og forbrugere, siger Susanne Nordenbæk.

/ritzau/

chat_bubble Kommentarer keyboard_arrow_down

Log ind for at kommentere.
Henter artikler...
Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...