EMNER

Dansk mode er hot over there

KØBENHAVN:Danske modereportager i dyre internationale glittede magasiner som Vogue, Marie-Clare, Fashion Magazine og Flare Magazine. Det er, hvad Danmarks Eksportråd har sat næsen op efter i den nærmeste fremtid. Et hold af moderedaktører fra de største blade i Canada og USA er fløjet til Danmark til modemessen i København, der begynder torsdag og løber weekenden over. Målet med rejsen er at få yderligere gang i eksporten af dyrt dansk designertøj til nordamerikanerne. De syv redaktører har programmet fyldt op med besøg hos flere danske designere - og med modeshows i hele København. Det er designerne bag mærker som DAY, Rützou, Bruuns Bazar og Munthe plus Simonsen, de udenlandske journalister kommer i nærkontakt med. Birger Riis-Jørgensen, direktør for Danmarks Eksportråd, der sammen med den Danske Ambassade i Canada står bag besøget, siger, at der i både Canada og USA er penge at tjene for de danske designere. - Der sælges luksusvarer for omkring 440 milliarder dollar derovre om året. Og man regner med, at det beløb vil stige til omkring 1000 milliarder i 2010. Derfor er det helt klart, at danske tøjfirmaer også skal markedsføres i Nordamerika, siger direktøren. De første 10 måneder af 2004 blev der solgt dansk tøj i USA for 79,7 millioner kroner, mens der i Canada blev solgt for 18,1 millioner kroner. Så der er nok markedsandele at tage af for danske designere. Jack R. Renyeria, der er seniorhandelsrådgiver ved Den Danske Ambassade i Toronto i Canada siger, at det er første gang nogensinde, at der er redaktører fra Canada og USA, der dækker hele den danske modeuge. Og at der er en helt naturlig forklaring på, at interessen for dansk design er stor lige nu: - Vi har i Toronto lige haft kulturfestivalen Superdanish, hvor folk virkelig fik øjnene op for Danmark. Og i New York er over 90 procent af møblerne på det største ikon MoMa, Museum of Modern Art, danske. Så der er masser af opmærksomhed rettet mod Danmark, siger Jack R. Renyeria. Der er ikke sat et mål i kroner og øre, hvad reportagerne om dansk mode skal give. Men Birger Riis-Christensen fortæller, at man da helt klart regner med, at man kan se fremstødet på salgstallet ret hurtigt. - Dollarkursen har betydet, at dansk eksport er faldet en smule, så nogle producenter ikke har kunnet være med mere. Men luksusvarer, som er den målgruppe, vi går efter i denne omgang, er ikke påvirket af kursen på samme måde. Så vi regner med, at vi i løbet af seks måneder kan se, at der er sket noget, siger direktøren for Danmarks Eksportråd. /ritzau/