Danmark

Dansk MTV til maj

Musikkanalen MTV er ude i et slagsmål med den nystartede The Voice TV om danske unges tv-forbrug. Verdens førende musikkanal har følt sig presset på det danske marked, og MTV er derfor ude i et direkte forsvar, når stationen til maj lancerer en dansk udgave af MTV. Det vurderer tv-chef hos mediebureauet Mediaedge:cia Flemming Jensen. - The Voice har stjålet seere fra MTV blandt de 12-20-årige. MTV kan se, at de bliver angrebet og er truet, og derfor må de slå igen med et lokalt islæt, siger han. MTV nedlægger kanalen MTV Nordic for at lancere nye, lokale kanaler i Danmark, Sverige, Norge og Finland. Flemming Jensens vurdering er, at MTV ikke er nervøse for annoncekronerne, da reklameindtægter ikke vægtes så højt på musikkanaler, der alt andet lige stadig er nichekanaler. Til gengæld gælder det om, at blive inde i varmen hos antenneforeningerne, der sikrer kanalerne betaling fra brugerne. For mens der nok er plads i seernes bevidsthed til to musikkanaler, så er det ikke sikkert, at der er plads i programpakkerne. - Det er vigtigt for MTV, at fastholde positionen som den primære musikkanal, når antenneforeningerne skal sammensætte programpakkerne. Måske er der kun plads til én kanal, da der er en enorm kamp om pladsen hos antenneforeningerne, og jeg tror, at de ser en fare for, at The Voice løber med pladsen, vurderer Flemming Jensen. Efter hans mening, så vil en relancering af MTV i Danmark med danske værter og mere dansk musik være gavnligt for kanalen, der efter planen stadig vil beholde den internationale profil, som gør mange MTV-seere loyale. Omlægningen vil sikre MTV en fremgang, og Flemming Jensen ser fremtiden for de to kanaler som en spændende mulighed for at udvide behovene for musikkanaler i Danmark. Ikke mindst fordi kanalerne har hver deres profil. Mens MTV sender en stor andel af reelle programmer og mindre musik, så sender The Voice udelukkende musik: - Det øgede udbud er interessant. Men det er klart, at der bliver hård kamp om at få det økonomiske til at fungere. /ritzau/