Trafikulykker

Dansk ønske om tysk aftale om sovebuskørsel

Vil have danske regler til at gælde i Tyskland

KØBENHAVN:Topfolk fra Færdselsstyrelsen vil på tirsdag forsøge at få en aftale med de tyske myndigheder, så danske sovebusser kan køre gennem Tyskland efter de danske regler efter årsskiftet. Det oplyser kontorchef Ib Rasmussen, Færdselsstyrelsens biltekniske afdeling. På baggrund af to alvorlige ulykker med danske sovebusser i Tyskland i 2004 skærpede Færdselsstyrelsen i november kravene til sovebusser. Fra 1. februar 2005 skal liggepladserne være adskilt af fodgærde, og der skal være en hastighedsmåler, som passagererne kan se. De tyske regler kræver, at sikkerhedssele skal anvendes hele tiden, hvis den findes i busser fra 1999 og nyere. Konsekvensen af de tyske regler er, at vognmænd med nyere danske busser ikke kan udnytte sovepladserne undervejs gennem Tyskland. Direktør Carsten Falk Hansen, Færdselsstyrelsen, og Ib Rasmussen vil forsøge at få en aftale med tyskerne, så danske sovebusser kan køre efter de danske regler gennem Tyskland. De uens regler for sovebusser er baggrunden for, at EU-Kommissionen har sat gang i arbejdet hen mod fælles regler, oplyser Trafikministeriet. På et møde med Færdselsstyrelsen 9. december besluttede kommissionen at igangsætte en hurtig undersøgelse af sovebusområdet i de 25 medlemslande. Ved samme møde erklærede kommissionen sig enig i, at hastighedsbegrænseren i busser uden sikkerhedsseler skal tillade en lavere tophastighed end i busser med sikkerhedsseler. Trafikminister Flemming Hansen (K) lægger ikke skjul på, at det vil tage lang tid, inden der er fælles regler for sovebusser i hele EU, men han mener, Danmark har en god sag. - Denne sag har vist, at det ikke er nok kun at lave danske regler om sovebusser. De er beregnet til international kørsel og derfor skal der gælde de samme regler i hele EU, ellers vil reglerne bare blive omgået. Det vil tage tid, før en EU-regulering er på plads. Der er jo 25 medlemslande. Men det er nu engang vilkårene. I mellemtiden er det busselskabernes ansvar selv at sørge for, at når man kører med sovebus, skal den være udstyret med det korrekte sikkerhedsudstyr og overholde hastighedsbegrænsningerne, siger Flemming Hansen. /ritzau/