Dansk pc vinder frem i Sverige

København, mandag /ritzau/ Den danske pc-producent Amitech har ifølge virksomheden selv god succes med sit forsøg på at trænge ind på det svenske marked og sælge danske pc'er til svenskerne i konkurrence med de store amerikanske og japanske pc-mærker. De første erfaringer har været så gode, at Amitech nu fordobler sine forventninger til salget i Sverige. På fire måneder har Amitech taget to procent af det svenske marked for pc'er til private. I slutningen af august gik Amitech ind på det svenske marked med håbet om at bide sig fast og sælge for op imod 10 millioner kroner. Efter de første måneder har det danske selskab haft så stor succes, at målsætningen er indfriet. Nu skruer den østjyske pc-producent forventningerne i vejret. - Vi forventer nu et salg på 20-25 millioner kroner i Sverige i 2003 alene i den kæde, hvor vi er nu. Dertil kommer, at vi i år meget gerne skulle ind i endnu mindst en stor svensk kæde, hvilket forhåbentlig øger omsætningen med yderligere et to-cifret millionbeløb, siger Amitechs stifter og administrerende direktør, Lars H. Bjerg. Han peger på, at det er lykkedes Amitech at vinde markedsandele fra konkurrenter som HP og Fujitsu-Siemens. Det danske selskab har ifølge direktøren haft fordel af, at HP og Compaq fusionerede sidste år og nu sælges under samme navn. /ritzau/