Biler

Dansk producent vil revolutionere elbilerne

Den danske designer Henrik Fisker kickstarter sit firma med en elbil, der får mere end 600 km i rækkevidde og går målrettet efter Tesla

Fisker giver ingen indikationer på, om man vil starte fra bunden med bilernes konstruktion eller evt. bruge noget teknik fra andre producenter. Foto: Fisker inc.

Fisker giver ingen indikationer på, om man vil starte fra bunden med bilernes konstruktion eller evt. bruge noget teknik fra andre producenter. Foto: Fisker inc.

BILER:Der er lagt an til et comeback på niveau med den legendariske boksekamp, hvor Muhammed Ali bankede Joe Frazer efter års pause. Den danske bildesigner Henrik Fisker, der en gang har forsøgt at revolutionere bilbranchen med plug-in-hybriden Karma, dog uden succes, genskaber nu sit bilfirma og vil ændre vores opfattelse af elbilen.

Fisker Inc. vil allerede om et år vise en slags spirituel arvtager til Karma i form af en elbil med den længste rækkevidde for nogen elektrisk bil. Dermed går han målrettet efter Tesla.

Fisker vil vise en patenteret batteriteknologi, der bliver udviklet i et nyt selskab, Fisker Nanotech, dermed er man klar til at kunne præsentere det som firmaet selv betegner som "den mest innovative og avancerede elbil nogensinde".

Hvis elbilerne skal være en succes, har vi behov for en radikal ny batteriteknologi, der også er pakket effektivt. Det har vores biler. Med vores nye formel for elbiler, er det nu på tide at udvikle elbiler til det store marked, siger Henrik Fisker.

Selve batteriet vil, ud over en rækkevidde på mere end 600 km, også være markant mere holdbart, faktisk hele bilens livstid, uden at det går ud over vægten.

Nu har vi teknologien, som ingen andre har. Og ingen er bare i nærheden os, siger han selvsikkert til Bloomberg.

Produktionen skulle så begynde sidst i 2018 eller først i 2019.

Billig og dyr model

Ifølge Fisker er der i første omgang tale om to modeller: En premium-model, der vil få helt nye designfeatures, materialer og software, som ikke skulle være set i bilbranchen. Samtidig får bilen mere plads i kabinen end dens nærmeste konkurrenter, lyder det om bilen, der må være en slags afløser til Karma og altså konkurrent til Tesla.

Derudover er man på vej med en slags elbil til folket, der vil være billigere end de nærmeste konkurrenter, men får længere rækkevidde. I USA koster den slags biler, som f. eks. BMW i3, omkring 40.000 dollars., hvilket er cirka 300.000 kr. herhjemme.

Fisker, der holder til i Los Angeles, siger, at det ultimative mål er at sælge batteriteknologien til eksisterende bilproducenter, der trænger til at komme videre fra VHS-stadiet, som han kalder det.

Flere konkurrenter

Fiskers udmelding om elbiler med lang rækkevidde kommer lige efter Paris Motorshow, hvor flere bilfabrikker kom med lignende planer. Det gælder bla. en kommende elbil fra Volkswagen med op til 600 km rækkevidde, der kommer i 2019 og Opel med Ampera-e, som får en rækkevidde på 500 km allerede til næste år.

Danskerens offensiv over for bl.a. Tesla har et interessant historisk perspektiv. Henrik Fisker trak sig i 2008 sejrrig ud af en retssag anlagt af netop Tesla. Anklagen opstod, efter at Tesla havde hyret den danske designer til at formgive en firedørs elbil for Tesla, der ellers er mest kendt for den gnistrende hurtige Roadster. Ifølge Tesla kopierede Fisker ikke blot flere af ideerne til sin egen Karma el-hybrid, men forsinkede også Teslas lignende bil med et ukvalificeret design, som Tesla efterfølgende måtte smide i papirkurven, men som senere blev til Tesla S.

I mellemtiden fortsætter Henrik Fisker med sine mange andre roller, bl.a. chef for design og produktstrategi hos VFL Automotive, der producerer helt andre typer biler, nemlig den oprindelige Fisker Karma, men med V8-motor fra Chevrolet Corvette og den heftige superbil, VFL Force 1, som er lavet med udgangspunkt i en Dodge Viper.

Henrik Fisker har tidligere været involveret i forskellige bilprojekter, de fleste uden den store succes. Den store satsning på plug-in-teknologien med Karma gik neden om og hjem efter en lang række vanskeligheder.

Tidligere var der hans såkaldte coachbuild-firma, der producerede eksklusive versioner af Mercedes og BMW, men det kom aldrig rigtigt i gang.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.

Du skal skrive noget tekst

Du skal skrive noget tekst