Dansk rapsolie ender i udlandet

Grøn olie i tanken vinder dog så småt frem

EMNER 10. marts 2007 05:00

NORDJYLLAND: Mens planteolie i tanken på dieselbiler i andre lande er en del af den officielle energi- og miljøpolitik, er der fortsat langt mellem danske biler, der anvender det miljøvenlige brændstof. Baggrunden er, at rapsolie herhjemme er næsten lige så afgiftsbelagt som diesel fremstillet på grundlag af olie fra klodens undergrund. Det betyder dog ikke, at der ikke sker noget. Firmaet Dajolka, som ingeniør Niels Ansø står bag, holder i løbet af foråret fire såkaldte Raps Det Selv Workshops, hvor ejere af dieselbiler bliver vejledt til selv at foretage den nødvendige ombygning. Det første foregår sidst i marts i Dronninglund i samarbejde med Dyhr Automobiler, det næste en uge senere i Nykøbing Falster, og endelig foregår der et sidst i april i Marstal på Ærø, der har sat sig som mål at blive 100 procent dækket af vedvarende energi. Også fra norsk side er der bud efter Niels Ansøs ekspertise, idet han er rådgiver og underleverandør til det norske firma Greentrac, der skal levere fem off-road transportkøretøjer til et projekt for Verdensbanken i Senegal. Ingen afgift i Tyskland Køretøjerne skal køre på planteolie, og klare et lokalt transportbehov i forbindelse med kontrolleret produktion af trækul. I Tyskland, hvor rapsolie er en del af den officielle energipolitik, er rapsolie stort set fritaget for afgift, og det har fået det danske speditionsfirma Nielsen & Sørensen med hjemsted i Flensborg til i samarbejde med vognmændene at indlede ombygning af 650 lastbiler, så de kan køre på den billigere rapsolie. Udover en besparelse på 20-25 procent på brændstofkontoen giver det nye kunder, der foretrækker ”grønne” underleverandører. Eksempelvis har initiativet ifølge TV2 Syd givet firmaet den svenske kæmpekoncern Ikea som kunde. Mens Danmark har efterslæb, hvad angår omstilling til planteolie, er vi godt med på produktionssiden. Olien fra en stor del af de rapsmarker, der snart lyser gult i landskabet, eksporteres til blandt andre Tyskland, hvor det bruges i transportsektoren. Således indledte den nordjyske foderstofkoncern Hedegaard sidste år produktion af rapsolie til netop det formål.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...